Spørgsmål:
Hejj Kan jeg blive gravid, hvis min kæreste får udløsning inde i mig. Selvom der stadig er cirka 13-14 dage til jeg har ægløsning? Og hvis det nu kom til at ske. Vil en plan b pille, så hjælpe?

Svar:
Hej,
Hvis man har ubeskytte sex, altså ikke bruger nogen form for prævention, er der en risiko for at blive gravid. Specielt hvis der er udløsning involveret. Der er dog perioder i en cyklus hvor der er mindre risiko end i andre perioder. Man siger normalvis, at sæd kan overleve i livmoderen eller æglederen i mellem 3-5 dage efter ubeskyttet samleje, så hvis du er helt sikker på, at din ægløsning først er om 13-14 dage, burde du være et sted i din cyklus hvor risikoen for graviditet er minimal. Når det så er sagt, er det ikke alle der er sikre på hvornår de har ægløsning, hvorfor det kan være usikkert at have sex ud fra ens cyklus.
Hvis man vil gøre hvad man kan for at undgå en graviditet efter man har haft ubeskyttet sex, så kan man bruge nødprævention (plan b pille). Nødprævention virker ved, at den udskyder eller hindrer ægløsningen, så en befrugtning kan undgås. Har man allerede haft sin ægløsning, virker pillen derfor ikke. På grund af, at det kan være usikkert hvornår man har ægløsning siger man dog, at det kan være bedre at bruge nødprævention end ikke at gøre det hvis man er i tvivl.
Vi håber du kunne bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller kontakte en rådgiver på telefon eller chat på hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, xx108.