Spørgsmål:
jeg har en kæreste og vi er glade for hinanden, vi har haft "sex" på flere måder. men når vi skal have rigtig sex så forbliver han pik ikke stiv. den er stiv nok til at han kan komme når jeg gør andre ting, men ikke nok til vi kan have sex. vi har snakket om det men ingen af os ved hvorfor. vi er klar over at alkohol, angst og andre ting kan have betydning. men vi ved ikke hvad vi skal gøre ved det. vi forstår ikke hvordan den kan være stiv men ikke stiv nok til at vi kan have samleje. hvad skal vi gøre, vi vil rigtig gerne kunne have "rigtig sex"

Svar:
Hej,
Og tusind tak for dit spørgsmål, vi kan godt forstå du undrer dig og finder situationen lidt svær. Nu antager vi at du refererer til vaginal penetration når du omtaler ’rigtig sex’, som virker til at være problemet. Og vi antager også at du kunne referere til bl.a. oralsex eller sex med hænderne når du beskriver de ’andre ting’ I gør. Og det lyder i hvert fald positivt at disse andre ting fungerer for din kæreste.
Men lad os prøve at se lidt nærmere på problematikken omkring rejsningen ved vaginal sex. En rejsning opstår, når blodtilførslen til pikken bliver større, mens blodfraførslen bliver mindre. Det er en række hormoner, som styrer denne proces og det er desværre derfor ikke under drengens/mandens bevidste kontrol. Man kan derfor både komme ud for at få rejsning på tidspunkter, hvor det føles pinligt og generende og omvendt ikke opnå en ønsket rejsning på andre tidspunkter. Det er også sådan at en rejsning øger følsomheden i pikken, og en stiv pik derfor kan være langt mere følsom end i slap tilstand.
Det er rigtig fint at I allerede har gjort jer tanker omkring alkohol, angst og disse andre tings påvirkning – det er helt korrekt at det kan spille ind. Og det kan derfor selvfølgelig også spille ind hvis nu din kæreste er på en bestemt form for medicin eller har nogle udfordringer med sit mentale helbred. Ser vi bort fra dette, tænker vi at det hovedsageligt kan handle om to andre ting.
For det første kan det handle om at din kæreste måske oplever ubehag ved forsøg på penetration, da det virker for følsomt på hans pik og den derfor ikke kan holde sig rejst. Dette kan imødekommes ved at I for eksempel forsøger jer med andre seksuelle stillinger, og sørger for at skeden ikke slutter lige så tæt om pikken ved at opvarme med noget berøring og leg inden penetrationen.
Eller så handler det måske om præstationsangst. I forbindelse med en sådan angst frigiver kroppen stoffer ud i blodet, som er med til at modvirke rejsning. Kombineret med at ens tanker spredes, og ikke samles om øjeblikket, så kan det være svært at præstere seksuelt. Når der er tale om en psykisk årsag som dette, vil man ofte opleve, at det er muligt at opnå erektion ved fx onani og rejsning om morgenen. Derimod kan det være svært at få rejsning ved samleje, hvis præstationsangsten tager fokus væk fra det seksuelle samvær. Og vi tænker derfor at det kunne være hvad der er tale om i dette tilfælde, siden du beskriver de andre måder hvor samlejet virker til at fungere bedre for jer. En mulig løsning på præstationsangsten kunne være at forsøge at tale åbent omkring problemet. Derudover kan I forsøge at arbejde i et stille og roligt tempo med om der kunne være nogle bestemte omstændigheder, tidspunkter, steder og sex-stillinger, som kunne føre til en nemmere for din kæreste end andre.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål og blev inspireret til nogle nye metoder du og din partner kan forsøge jer med. Hvis det fortsat virker til at være et problem, er du mere end velkommen til enten at skrive ind til os igen eller kontakte os på 70202266 imellem mandag-fredag kl. 15:00-19:00.
Venlig hilsen,
Sexlinien, XX15