Spørgsmål:
Jeg havde sex med én i går, ikke penetrationssex, men han gav mig finger, og gned også pikken mod min klit og skedeåbning, men trængte ikke op. Han kom på min mave, så tror ikke der er kommet noget sæd op i mig, men jeg er stadig lidt nervøs for om der er en chance for graviditet… jeg havde muligvis også ægløsning. jeg har ikke taget nogen fortrydelsespille eller noget, fordi jeg tænkte der nok ik var noget. Er der noget jeg ka gøre, udover at vente på min menstruation? Eller er det lidt overkill at tage en graviditetstest?

Svar:
Hej med dig
Ud fra hvad du skriver, er risikoen for graviditet meget lille. Vi kan ikke give dig et konkret svar, men det lyder ikke sandsynligt, at du kan blive gravid baseret på, hvad du skriver.
For at blive gravid, kræver det at sædcellerne trænger op i skeden, som du selv skriver. Risikoen kan opstå ved at han har haft præsperm på pikken. Præsperm er en væske som kommer ud af penis, når en dreng er seksuelt ophidset. Der kan være sædceller i præspermen, og hvis de kommer i kontakt med skeden kan de svømme op. Desuden er der risiko for at blive smittet med sexsygdomme, når kønsdele rører ved hinanden.
Vores bedste råd er, at du tager det med ro, da risikoen for graviditet er meget lille ud fra, hvad du beskriver. Hvis du er bekymret, kan du altid tage en graviditetstest dagen efter, du burde have fået menstruation. Graviditetstest er nemlig mere præcis, hvis du tager den, når din menstruation er udeblevet. Husk, at ens menstruation godt kan blive forsinket, hvis man er meget nervøs for at være gravid.
Vi håber, at du kan bruge vores svar. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Bedste hilsner fra Sexlinien, xx134