Spørgsmål:
Hejsa. Jeg er har længe tænkt over, om jeg har et sex problem, eller nærmere en sex afhængighed. Siden jeg blev seksuel aktiv har der sjældent været et tidspunkt hvor jeg ikke har haft lyst til sex. Faktisk husker jeg aldrig, ikke at have haft lyst. Min kæreste og jeg har ofte sex, men jeg oplever at jeg ofte er mere liderlig end han er. Når vi lige har haft sex, har jeg allerede lyst til sex igen, om det så varer 30 sekunder eller 30 minutter. Jeg bliver også en lille smule frustreret når han ikke har lyst, hvilket jo selvfølgelig er helt fair. Jeg begynder bare at blive bange for, at jeg udnytter ham for sex, hvilket på ingen måde er tilfældet, men jeg hvis man ser det fra hans side, så kan det jo sagtens se sådan ud. Er det normalt at have så meget lyst til sex hele tiden eller et det ved at udvikle sig til en afhængighed? Mvh. En pige på 18 år

Svar:
Hej med dig
Helt generelt kan det siges, at det er normalt, at have meget lyst til sin kæreste, når man lige er blevet kærester. Vi ved ikke, hvor længe du har været seksuel aktiv, men nogle gange når den seksuelle verden lige har åbnet sig op for en, kan den virke meget spændende og tiltrækkende. Derfor kan man have en stor lyst til at udforske den verden og bruge meget tid på det. Så måske er det derfor, at du har meget lyst til at have sex.
Helt specifikt om din sexlyst er ved at udvikle sig til afhængighed, kan vi ikke helt svare på, men mange i din alder har stor sexlyst, og det er normalt. Du kan selv gøre dig nogle overvejelser, om hvor meget din sexlyst forhindrer dig i dine dagligdags aktiviteter. Lykkes det dig at lave andet, eller vil din sexlyst komme i vejen? Stor sexlyst i sig selv er ikke problematisk, men hvis du selv mærker, at det er ved at udvikle sig til afhængighed, kan du altid tale med din læge om det.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også altid ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien