Spørgsmål:
Hej sexlinien, Her for et par uger siden nu, fik jeg en postiv klamydia test tilbage fra min gynækolog... min kæreste og jeg indgik.i en behandling med doxycyclin begge to. Men min kæreste testede ikke sig selv for infektionen før efter. behandlingsforløbet ( vi venter i øjeblikket på svar ) Vi har så læst og ringet til jer fik og vide at man kunne have sex med kondom efter behandlingen, men at kondomet ikke måtte sprænge Det sprang så, første gang da vi prøvede og have sex én dag efter afsluttet behandling. Vi endte med at bruge 4-5 kondomer da de blev ved med og sprænge indtil det gik op for ham at han havde sat det forkert på.. Mit spørgsmål er så,,, hvor stor er sandsynligheden for at enten jeg smittede ham eller om smitten er sprunget frem og tilbage mellem os? Hvornår vil være en god idé for os begge og teste os selv igen, så vi kan blive frie fra klamydiaen? Hvis hans test kommer tilbage positiv, skal vi så begge to i behandling igen?

Svar:
Hej med dig
- Og mange tak for dit spørgsmål!
Virkelig gode spørgsmål. Vi kan godt forstå at I tænker på om det kommer tilbage. Det lyder mega uheldigt med de kondomer.
Vi kan ikke garantere at jeres Doxycylin-kur holder klamydia bakterierne nede, i sådan en grad at I bliver fri for dem. Men, I har jo begge taget kuren, så højest sandsynligt har klamydia bakterierne haft langt sværere betingelser for, at smitte og brede sig i denne omgang.
Hvis I tager en test inden for de næste par uger, vil der sandsynligvis kunne være positivt svar, fordi testen også opfanger spor af døde klamdiabakterier.
Så derfor tænker vi: Vent med ny test til en måneds tid efter den aften hvor kondomerne sprang. Læg mærke til hvis I oplever symptomer på klamydia, og tal med jeres læge, hvis I stadig har symptomer i løbet af den måneds tid.
Det bedste er i første omgang at se, om ikke den kur I har taget, allerede har nedkæmpet bakterierne tilstrækkeligt.
I kan se mere om klamydia på sexlinien.dk. Klik på denne tekst, for link.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109