Spørgsmål:
Hej min mand han arbejder maget og det gør ham maget træt og jeg syndes det gå udad vores sunde forholde til hinanden og derfor går mod den forkerte retning. Han vender sig om sige jeg skal lade ham være

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
Det kan godt være svært, hvis man har forskellig sexlyst i et parforhold. Samtidig er det noget, rigtig mange par vil opleve på et tidspunkt, at den ene har mere lyst end den anden.
Det er jo okay, at være træt, og ikke have lyst til sex. Samtidig lader det til, at det påvirker dig meget, når din mand ikke gengælder din sexlyst. Det kan være, at det kunne være rart for du og din mand at tale om det her? Måske kan du fortælle ham om, hvilke følelser, du får, når han vender sig væk? Nogle kan føle sig lidt afvist, hvis ens partner ikke vil have sex. Nogle kan komme til at føle, at de har gjort noget forkert. Og derfor kan det være rart, at få sagt højt, hvordan man har det. Så kan du også høre, hvordan din mands oplevelsen af det er. Det kan nemlig skyldes rigtig mange ting, når ens sexlyst ændrer sig. Ofte kan det også handle om ting, der ligger uden for forholdet. Du skriver netop, at din mand arbejder meget for tiden og at det er hans træthed, der er skyld i ændringen.
Måske kunne det være godt, at tale lidt med ham om, hvordan han egentlig går og har det i øjeblikket? Hvis han har meget at se til, har han måske brug for at få talt ud eller få lidt ekstra støtte? Nogle gange kan følelsesmæssig nærhed med sin partner også have en positiv effekt på lysten til fysisk nærhed.
Det kan også være, at han er i en periode lige nu, hvor han ikke har overskud, til at have så meget sex som I plejer. Så kan I måske finde nogle andre måder, at være intime sammen på. Det kan være, at kysse, kramme, nusse, give massage eller måske lave nogle romantiske/hyggelige ting sammen, men hvor sex ikke behøver være i centrum? Når man fjerner presset fra at skulle have sex, kan det gøre det nemmere for lysten naturligt, at vende tilbage på et tidspunkt.
Vi håber, at du kunne bruge svaret!
Mange hilsner,
Sexlinien XX11