Spørgsmål:
Det er sikkert et sygt dumt spørgsmål. Men jeg kan kan godt lide at sutte på min kærestes bryster og hun kan heldigvis også godt lide det. Jeg kan sutte flere minutter på hendes brystvorter, jeg skifter selvfølglig ind imellem. Hun siger det giver en rigtig god fornemmelse i brysterne og ned. Men hvad så når kvinder får børn og skal give bryst? Ved god det er en helt anden situation men er det så også en helt anden følese i brysterne? Kan godt se det vist er et dumt spørgsmål og i behøver da heller ikk svare hvis det er for dumt

Svar:
Hej med dig.
Vi kan godt forstå at du tænker over det, og vi måtte selv lige sætte os og kigge på noget forskning om oplevelsen af amning, for at få helt styr på det rette svar til dig – så det er slet ikke et dumt spørgsmål!
Først og fremmest skal man jo huske, at opfattelsen af, hvad der føles godt, og hvad der tænder én, kan være meget individuel og afhænger af en række faktorer. Brystvorterne og brysterne har mange nerveender, hvilket gør dem følsomme overfor berøring. Når en kvinde oplever, at det føles godt at få stimuleret sine brystvorter, skyldes det blandt andet den fysiske følsomhed i området, men også den kontekst hun er i; altså føles det ophidsende at blive berørt et meget følsomt sted, når man i forvejen er sammen med en person som man syns er meget tiltrækkende, eller er i en situation, hvor man allerede er meget tændt. På samme måde kan både mænd og kvinder jo opleve, at man også sagtens kan blive rørt på brysterne eller pikken, uden at det føles særligt dejligt, hvis man ikke er liderlig i øjeblikket, eller er i en kontekst der ikke er særlig erotisk.
Når det kommer til amning, er oplevelsen for de fleste ikke særlig erotisk. Amning er en funktionel handling, der primært handler om at give næring og pleje til et barn, og det involverer en helt anden psykologisk og fysiologisk kontekst. Mange kvinder rapporterer, at amning føles mere som en kærlig og omsorgsfuld handling, end en seksuel én, selvom brystvorterne stadig er følsomme.
Dog kan amning for nogle kvinder også føles lidt ophidsende, især hvis de forbinder det med en følelse af intimitet eller hvis de føler en øget fysisk reaktion på den type stimulation. De fleste kvinder oplever dog, at amning ikke er seksuelt stimulerende, men fokuserer derimod på den praktiske og følelsesmæssige del af moderskabet, når de fortæller om hvordan amning føles.
Så svaret på dit spørgsmål er, at det kan variere meget fra kvinde til kvinde. Mens nogle kvinder kan finde amning seksuelt stimulerende, er det for langt de fleste kvinder en mere funktionel og følelsesmæssig oplevelse, der ikke er forbundet med seksuel ophidselse.
Vi håber det hjalp!
Mange hilser
Sexlinien
Dreng/Mand på _ år