Spørgsmål:
Jeg har et problem med, at jeg tænker meget ofte på sex. Jeg synes, at det er irriterende, fordi jeg så ikke kan bruge min tankevirksomhed på andre ting. Det er særligt onani, der er problemet. Jeg kommer meget let til at gå og tænke på, hvornår jeg skal onanere næste gang. Jeg havde en længere periode, hvor jeg (bevidst) ikke onanerede, men jeg tænkte stadig meget ofte på det. Er der noget man kan gøre for at fjerne/mindske sexlysten? fx noget man kunne spise, som påvirker hormonerne? Jeg ved det virkeligt ikke, så jeg gætter bare. Håber I kan hjælpe.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Man kan desværre ikke spise noget, som mindsker eller fjerner ens sexlyst. Selvom vi godt kan forstå, at det kan føles irriterende at sex og onani fylder meget i ens dagligdag, så er det vigtigt at huske på, at sexlyst er en ligeså fundamental del af at være menneske som at spise, drikke og sove. Uden vores sexlyst ville mennesket ikke eksistere, så derfor kan det være noget nær umuligt at fjerne sexlysten. Det er også helt normalt, at det fylder meget især i teenageårene, da man oplever en masse hormonelle forandringer. Sexlysten er typisk på sit allerhøjeste i teenageårene og falder som man bliver ældre. Derfor er det også almindeligt, at man tænker meget på sex og onani i din alder.
Du kan dog øve dig på, at se dine sextanker som noget helt naturligt og samtidig huske at fortsætte med det du laver, selvom sextankerne fylder. Hvis du vil træne det, kan du downloade mindfulness/meditations-apps og lave øvelser, hvor man træner at observere end tanker uden at reagere på dem med det samme. Det kan muligvis hjælpe dig med at få en følelse af større kontrol over tankerne, så de ikke behøver at styre dig.
Du nævner, at du har forsøgt bevidst ikke at onanere, og det kan faktisk have en lidt omvendt effekt. Ligesom hvis man sagde, at du ikke måtte spise eller tænke på din livret. Så kommer man ofte til at gøre det, netop fordi man ikke må. Derfor kan det i stedet være en god idé at give plads til ens sexlyst og sige, at det er okay, at det er noget som fylder. Ved man accepterer ens sexlyst, så bliver det både lettere at lade sextankerne være der og fortsætte med det, man laver. Samtidig kan det også mindske sextankerne, fordi de gerne må være der.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien