Spørgsmål:
Jeg havde en lærer, som da vi havde sexualundervisning bare satte en hjemmeside med billeder af nøgne mennskers kønsdele op på storskærmen uden at give os muligheden for at forlade klassen. Jeg ved ikke hvordan jeg skal have det med det, og om det er ok?

Svar:
Hej, tusind tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest, er det sejt, at du mærker efter og reflekterer over hvad der skete.
Når du skriver, at du ikke ved hvordan du skal have det med det, så kunne det lyde som om det måske rykkede en smule ved dine grænser?
Vi har alle forskellige grænser i forhold til nøgenhed og sex. Nogle gange rykker noget ved vores grænser, på en måde, som kan være med til at udvikle os.
Andre gange fortæller vores grænser os, at vi ikke har lyst til eller ikke er klar til noget.
Og det er virkelig vigtigt, at vi lærer at mærke vores grænser, sætte ord på dem og bruge dem som pejlemærker i forhold til hvad vi har lyst til.
I forhold til om det er ok at din lærer viste jer nøgenbilleder, så tænker vi, at din lærer kunne have gjort det mere elegant. Vi synes, at du har helt ret i, at din lærer kunne have givet jer muligheden for at forlade klassen, hvis man nu synes det var grænseoverskridende.
Samtidig er seksualundervisning også til for at normalisere nøgenhed og måske rykke ved nogle ideer omkring skønhedsidealer.  Så måske kunne det være nogle grænser, som var gode at blive rykket lidt til?
Vi håber, at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Mvh. Sexlinien, xx17