Spørgsmål:
Jeg er en dreng på 15 år, der har været kæreste med en pige i noget tid og hun bliver 14 år om lidt. Vi vil rigtig gerne have sex, men jeg har sagt nej, fordi det jo er ulovligt. Er der virkelig ikke noget at gøre, andet end at vente på, at hun bliver 15? Jeg vil ikke risikere noget, men vi har begge rigtig meget lyst. Mvh den 15 årige

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål, og hvor er det godt at du skriver ind til os.
Som udgangspunkt har du helt ret i at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Den lov har man lavet for at beskytte børn og unge mod seksuelle overgreb og græseoverskridelser fra personer, som er ældre end dem. Selvom du har ret i, at det i teorien ikke er lovligt at have sex før man er 15 år, så gælder det i praksis kun, hvis der er en større aldersforskel imellem de to der har sex. Når du og din kæreste er meget tæt på at være den samme alder, og i begge to har lyst til at have sex med hinanden, gør i altså ikke noget ulovligt hvis i har sex, selvom hun er 14 år og du er 15 år. Vi kan godt forstå at i er blevet lidt usikre på hvordan og hvorledes, men i skal altså ikke være bange for at gøre noget forkert i den her situation.
Hvis i vil læse lidt mere om den seksuelle lavalder i Danmark, kan i læse mere om det på vores hjemmeside ved at følge linket her
Vi håber meget at det var svar på dit spørgsmål.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen, enten her i brevkassen, eller via vores chat eller telefon på 70 20 22 66 inden for åbningstiderne: mandag-fredag kl. 15-19.
Mange hilsner
Sexlinien