Spørgsmål:
Hej Jeg blev i mandags testet positiv for klamydia. Jeg tog pillerne onsdag formiddag. Jeg har det sidste stykke tid haft en fast sexpartner, som jo derfor med al sandsynlighed også har klamydia - han har dog først tid til test på tirsdag, og er derfor ikke sikker endnu. I går, lørdag, “kom vi så til” at have ubeskyttet sex, selvom jeg godt ved, at man ikke må have sex i noget tid efter man har taget pillerne. Mit spørgsmål er nu - hvad skal jeg gøre? Skal jeg blive testet igen, eller skal jeg vente?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Hvis I har haft ubeskyttet sex mindre end 7 dage efter, at din behandling er afsluttet, anbefaler vi, at du bliver testet igen. Det samme gælder din sexpartner, men han skal jo heldigvis tjekkes tirdag. Du kan smitte din sexpartner indenfor de 7 dage efter behandlingen er afsluttet. Samtidig er din sexpartner med al sandsynlighed også smittet med klamydia. Så han kan have smittet dig igen.
Derfor skal I også vente med at have sex indtil 7 dage efter, at I begge to har været i behandling.
Vi håber, at du kan bruge vores svar til noget. Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00-19:00.
Hilsen Sexlinien.