Spørgsmål:
Jeg har, for ca. 15 år siden, haft et enkelt udbrud af kønsvorter, som blev behandlet effektivt med pensling. Har aldrig siden oplevet et udbrud. Men så vidt jeg kan forstå, er virus stadig i kroppen. Betyder det at jeg stadig kan smitte en sexpartner med kønsvorter? Og betyder det endvidere at jeg, til stadighed, selv er i risiko for at opleve endnu et udbrud? På forhånd tak

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Risikoen for at kønsvorterne opstår, forsvinder først, når immunforsvaret har dannet antistoffer nok til, at HPV-typen er nedkæmpet. Over 90 % danner efterhånden antistoffer mod den hpv-type, de er smittet med, som giver dem kønsvorter, og mange får derefter ikke flere kønsvorter. Meget tyder derfor på, at du har dannet nok antistoffer og nedkæmpet den HPV-type, der giver kønsvorter. Du kan derfor ikke smitte, hvis virusen er nedkæmpet i din krop på nuværende tidspunkt - og du kommer heller ikke til at få et nyt udbrud.
Man kan godt få kønsvorter igen på grund af smitte med en anden hpv-type, der kan give kønsvorter. Eller kønsvorterne kan komme tilbage, hvis dit immunforsvar bliver skadet af fx. smitte med hiv.
Vi håber at svaret her er en hjælp. Ellers kan du skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem k. 15-19. XX105