Spørgsmål:
Hej, Jeg har sovet sammen med en pige og givet hende finger, som viste sig at være smittet med Klamydia. Vi lavede ingenting udover at jeg gav hende finger. Jeg vaskede dog først hænder morgenen efter. Skal jeg være nervøs for at være blevet smittet med klamydia evt i munden/øjet?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Klamydia smitter primært når der er direkte slimhindekontakt. Det vil sige at klamydia altså ikke kan smitte via vand og håndklæder. Men i meget uheldige tilfælde, hvor man får udflåd på en finger med klamydiabakterien i og med det samme fører den ind i øjet eller hen til pikken, så kan det godt lade sig gøre. I munden er det endnu mere usandsynligt, da klamydia sætter sig helt nede i svælget. Så medmindre du har gjort det, skal du ikke være bekymret. Desudne vil klamydia i øjet vise sig som øjenbetændelse, hvis du oplever det, er det en god idé at gå til lægen.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål.
Giver svaret anledning til flere spørgsmål, kan du altid skrive ind på chatten på sexlinien.dk eller ringe på tlf. 70202266 i hverdage mellem kl. 15.00-19.00.
xx-121