Spørgsmål:
Har for nylig været sammen med en pige, hvor vi havde sex med kondom. Er efterfølgende kommet til at tænke på om jeg kan have fået f.eks. Klamydia, da jeg tog kondomet af - hvis jeg efterfølgende har rørt min penis for at tørre den?

Svar:
Hej med dig!
- Og mange tak for dit spørgsmål.
Du kan få klamydia af at have sex med nogen, som har klamydiabakterier på kønsdelene. Kondom sørger for at klamydiabakterierne ikke kan komme igennem gummiet. Så længe du har brugt kondom, og vasket hænder efter sex, så skulle du gerne være beskyttet. Og hvis hun ikke har klamydia, så kan hun jo ikke smitte dig med det.
- Men du kan altid tage en test 1-2 uger efter I havde sex. Det er en god idé at blive tjekket. For ikke alle får symptomer på sygdom, selvom de har fået klamydia, og kan smitte andre med det.
Se mere om klamydia på sexlinien.dk, ved at klikke hér.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109