Spørgsmål:
Halløj! Min kæreste får svamp på penishovedet hver gang, at vi har sex uden kondom. Jeg har været til lægen og er blevet undersøgt flere gange, men der har ikke været noget. Han havde ikke noget før, at vi havde sex første gang uden kondom, og når vi bruger kondom, er der ikke noget problem. Så jeg vil høre, om det er noget, som I har hørt om før? Og evt kan hjælpe os med, hvad vi kan gøre? Tak på forhånd!

Svar:
Tak for dit spørgsmål her på brevkassen!
Det lyder som en irriterende problematik for både dig og din kæreste.
Vi kan desværre ikke give et endegyldigt svar på, hvad der er årsagen til, at din kæreste får svamp hver gang i har sex uden kondom, men vi har et muligt bud.
Både personer med skede og penis har en PH-værdi, dvs. alle har en syre i underlivet, der er med til at holde underlivet rent. I skeden hedder det mælkesyrebakterier. Skeden har typisk en PH-værdi på 5,5. Hvis der er ubalance, kan man få svamp. Den rette PH-værdi kan dog være forskellig fra underliv til underliv og de forskellige balancer kan påvirke hinanden, når ens kønsdele er i kontakt. Din mælkesyrebakterie kan dermed påvirke din kærestes, som kan give svamp. Nogle gange, kan balancerne synkroniseres på den måde, at de vender sig til hinanden og din kæreste vil stoppe med at få svamp. Sker det ikke for jer efter at have haft sex flere gange, anbefaler vi, at din kæreste går til lægen for at råd til, hvad man så kan stille op. Generelt er det et godt råd at vide, at penishovedet skal holdes tørt, når man har svamp. Din kæreste kan med fordel bruge en hårtørrer på penishovedet, de dage han oplever svapen for at udtørre området. Måske det virker for ham. Derudover skal han generelt undgå at bruge sæbe, da sæbe spolerer den naturlige balance. Det gælder for alle. Vil man gerne bruge sæbe, kan man bruge intimsæbe, som indeholder mælkesyrebakterier.
Vi håber, I kan bruge svaret!
Har du andre spørgsmål, kan du ringe eller skrive til os på chatten alle hverdage mellem kl. 15-19. Telefonnummeret er 70 20 22 66-
Kh Sexlinien, xx-121