Spørgsmål:
Jeg var fredag d 9 december sammen med min kæreste, hvor vi lavede ting, men vi havde ikke sex hvor han var oppe i mig. Han var kommet ved siden af mig, hvorefter han tørrede sin sæd væk med toiletpapir. En halv time efter ca har han sin penis imellem mine skamlæber, og han gav mig også finger på et tidspunkt. Dagene efter var jeg ekstremt bange for at være blevet gravid, så jeg tog en fortrydelsespille mandag d 12 december, inden der var gået 72 timer. Jeg burde have fået min menstruation omkring d 14 december, men den er endnu ikke kommet endnu. Jeg har taget nok omkring 8 graviditetsteste og de er allesammen negative, men jeg bliver bare ved med at være bange og nervøs. Jeg føler også en slags trykken/murren på mit underliv, som jeg også er virkelig bekymret for. Jeg kan generelt ikke tænke på andet og har svært ved at sove om natten. Har jeg grund til at være bekymret?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Det lyder ubehageligt, at du skal gå med den bekymring, og at du har ligget søvnløs over det.
Ud fra det du beskriver, lyder det dog ikke til at der er særlig stor risiko for, at du er blevet gravid.
Risikoen er selvfølgelig ikke lig 0, men hvis din kæreste ikke har haft udløsning oppe i dig, så er den altså stærkt nedsat i forhold til, hvis han rent faktisk hafe fået udløsning mens hans pik var inde i din skede. Du har ret, at der jo stadig kan være levende sæd på fingrene eller på penis bagefter. Derfor kan graviditet heller ikke fuldstændig udelukkes - men risikoen er altså heller ikke stor.
Det at din menstruation er udeblevet behøver heller ikke at være ensbetydende med graviditet. For det første kan fortrydelsespillen, som indeholder en stor mængde hormoner, forstyrre ens menstruationscyklus. Det kan være en mulig forklaring på, hvorfor din menstruation ikke er kommet, hvor den plejer. Desuden kan stress og bekymringer også forårsager at menstruationen bliver forsinket eller udebliver. Det er muligt, at dine bekymringer og grublerier over den mulige graviditet har haft den virkning på din krop.
Kort sagt er det altså meget muligt, at du ikke er blevet gravid - selvom det dog ikke kan udelukkes.
De negative graviditetstests kan dog ikke sige noget om, hvorvidt du er blevet gravid. De er fordi, at der stadig er gået for kort tid fra samlejet (d. 9. december). Man kan enten tage testen på den dag, hvor man skulle have haft sin menstruation eller ca. 3 uger efter. Men siden din menstruation kan være påvirket at hormonerne i fortrydelsespillen, kan du ikke regne med resultatet allerede nu. Du er altså nødt til at vente til tre uger efter samlejet før du kan få en test, hvor du kan regne med resultatet - det vil sige at du kan tage en test omkring d. 28. december. Hvis dén er negativ, kan du regne med det.
Vi er kede af, at vi ikke kan garantere, at du ikke er blevet gravid, og at du er nødt til at vente omkring en uge endnu, før du kan få vished om det. Som sagt, er vores vurdering dog, at risikoen ikke er stor, og din udeblevne mesntruation kan også have andre gode forklaringer end graviditet, Dét håber vi kan give lidt ro i maven indtil du kan tage testen.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at ringe/skrive til os igen alle hverdage mellem kl.15 og 19. Vores telefon nr. er 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien