Spørgsmål:
Hej! Jeg fik opsat en spiral her for lidt tid siden og det er jeg er lidt nervøs omkring. Jeg er utrolig bange for at den falder eller jeg kommer til at rive den ud…. Derfor har jeg brug for at vide om det er noget jeg skal være opmærksom på sådan hvis jeg får finger, eller har sex? Fordi hvis den kan komme ud med en tampon, så kan man vel også godt få den med hvis man får finger?? Jeg håber i har et tydligt svar på mit spørgsmål ?

Svar:
Hej med dig.
Det er super godt, at du skriver herind! Vi kan sagtens forstå, at du bliver nervøs, men spiraler kan ikke bare som sådan lige falde ud. En spiral sidder helt oppe i livmoderen, og altså ikke nede i skeden, som er der, hvor man fx putter en tampon, en pik, en finger eller andet sexlegetøj op. Derfor kan man også meget nemt putte en tampon op og tage den ud igen – men man kan slet ikke få sine fingre (eller andre ting) op i livmoderen, hvor spiralen sidder. Du kan altså roligt have sex og leve livet som du plejer. Det eneste man skal være opmærksom på er faktisk, hvis man bruger en menstruationskop. En menstruationskop virker nemlig ved at danne undertryk i skeden og på den måde sidde fast og forhindre at der løber blod ud. Man kan sagtens bruge en menstruationskop selvom man har spiral, men man skal være lidt forsigtig, når man tager den ud og følge instrukserne nøje. Det er fordi, at man over tid kan komme til at suge/hive i spiralen via. undertrykket, så den kommer til at ligge lidt forkert og på den måde virke dårligere. Men det er ikke sådan, at man kan komme til at hive den helt ud. Hvis man er bekymret for, om ens spiral ligger som den skal, kan man altid tage til lægen, og få dem til at dobbelttjekke, at alt er som det skal være. Spiraler er generelt en præventionsform, hvor det er meget svært at komme til at gøre noget forkert. Den ligger nemlig bare i livmoderen og udskiller lidt hormon, uden at man behøver at tænke så meget på det, eller være bange for at ødelægge noget.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen eller ringe til os på tlf. 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Med venlig hilsen
Sexliniel XX131