Spørgsmål:
Hej, jeg er en unge kvinde som kæmper med nogle problemer med sig selv. Jeg skammer mig over at være en kvinde, ikke fordi jeg ønsker at være transkønnet(for jeg er en kvinde, ikke en mand), men alt det sexisme på internettet og de sociale medier får mig til at hade at være en kvinde. At se mænds kommentarer om deres dårlige oplevelser med kvinder, hvor dårlige de er, hvor sensitive de er, hvor bedre det vil være hvis de var gifte kvinder/mødre, hvor dårlig indvirkning feminismen har på dem, osv. Jeg føler et stort pres til at være den perfekte kvinde i samfundet, men er en tomboy, jeg kan godt lide at være sammen med mænd som venner(de fleste mænd jeg har mødt i virkeligheden har været gode mænd), så det er ikke fordi jeg hader mænd, og jeg ved godt at mænd også har det hårdt, og jeg har medfølelse for dem. Jeg hader bare hvor sexistisk internettet og de sociale medie er blevet, især Youtube. Så mit spørgsmål er om hvordan jeg kan elske at være en kvinde. Jeg vil så gerne være glad for at være en kvinde, og ikke skamme mig over det.

Svar:
Hej med dig, og tak for dit gode spørgsmål,
Det er rigtigt, at der findes meget indhold både på internettet og andre steder i samfundet, der indeholder sexistiske kommentarer eller syn på kvinder. Desværre. Og det giver god mening, at man som menneske bliver påvirket af de ting, man ser og hører gennem medier, på internettet og i andre sammenhænge. Det er du helt sikkert ikke alene om, for det bliver alle. Til gengæld så virker det som om, at du faktisk er meget bevidst om, hvilken indvirkning de her ting har på dig. Det er jo en virkelig god start.
Det lyder som om, at mange af de ting, du ser på nettet, har nogle meget traditionelle opfattelser af kønsroller. De her kønsroller har selvfølgelig fyldt meget historisk og har styret, hvad kvinder kunne og ikke kunne gøre. Heldigvis så har der også været en masse seje mennesker, der har kæmpet for, at udfordre disse kønsroller sådan, at de har udvidet sig i dag.
Det lyder også som om, at du har en ret klar idé om, hvem du selv er, og at det ikke altid passer ind i de ”traditionelle” kønsroller. Alle kvinder, og alle mennesker, skulle jo helst være fri til at vælge, hvordan de udlever deres køn og der er simpelthen ikke nogen rigtig eller forkert måde at gøre det på. Det vigtigste er måske, at være tro mod sig selv, hvilket det også lyder som om, at du forsøger at være. Det er måske noget, du kan tænke, at du kan være stolt af: Altså at være en kvinde på lige netop den måde, der føles rigtig for dig?
En anden ting er, at der heldigvis også findes en masse indhold på nettet, der er kritisk overfor sexisme og/eller som fejrer alle mulige forskellige måder at være kvinde på. For mange kan det hjælpe, at rette sin opmærksom væk fra ting, der gør én skamfuld og mod noget, der måske giver én en følelse af genkendelse, styrke eller stolthed. Nogle gange når man kommer ind i en spiral af et bestemt tema på sociale medier, kan det føles svært, at komme ud af det igen. Men det er vigtigt, at huske, at det kun er én side af internettet og at man gerne må vælge det fra eller tage en pause.
Sidst men ikke mindst så kan det være, at det kunne være rart, at snakke med nogen om de her ting? Det lyder som om, at du har nogle gode venner, som måske kunne være dejlige, at dele de her tanker med? Det kan også være du kender nogle, hvis køn heller ikke lever op til en ”traditionel kvinde” eller en ”traditionel mand”, som du kan spejle dig i og som det kunne være rart at dele dine tanker med?
Vi håber, at du kunne bruge svaret. Ellers er du velkommen til at vende tilbage og skrive på chatten eller ringe (70 20 22 66) på hverdage mellem 15-19. Du kan også læse mere om køn og sociale normer på vores emneside her.
Bedste hilsner
Sexlinien XX11