Spørgsmål:
så lad os sige to personer, en fyr og en pige, det starter med, at fyren vil have sex, og pigen vil det ikke, og så bliver fyren sur, så pigen siger ja, selvom hun ikke vil, men så fyren siger "nej det er fint, så gør vi det ikke", men han lyder stadig sur og pigen siger "det er fint, vi kan gøre det" og så har de sex, er det så voldtægt og i så fald hvem er voldtægtsmanden?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Som udgangspunkt er det en ubehagelig måde at have samleje på. Det er en uhensigtsmæssig reaktion fra fyrens side, og det lyder ikke som en tryg eller god relation at være i. Samleje er voldtægt, hvis en af parterne ikke har givet samtykke til at have sex. Ud fra hvad du beskriver, har begge personer givet samtykke. Dog har det ikke været baseret på lyst, og derfor kan det føles ubehageligt.
I sådan en situation er det en god ide at snakke med ham, om hans reaktion og hvor ubehageligt det kan føles for pigen. Er der dårlig kommunikation omkring det, vil det være en god ide at overveje, om det er en god ide at fortsætte relationen.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Enten her på brevkassen, eller gennem vores telefon og chatrådgivning. Den er åben på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien