Spørgsmål:
Hejsa. Jeg har i lidt tid nu, oplevet at få nogle meget meget små gennemsigtige/lyse hvide/beige knopper rundt omkring i mit underliv. Ikke mange men et par. Det er især på de ydre skamlæber. I starten tænkte jeg det var en bums eller et indgroet hår - men der er ikke en gene af dem. Hvis man prøver at poppe dem, så ryger hele “knoppen” af - og så bløder det. Det som om knoppen er helt gummiagtig? De sidder meget forskellige steder - så det ikke som om der virkelig er et mønster af dem, eller flere samme sted. Jeg overtænker det helt sindssygt meget - især fordi det er en ting jeg ikke føler jeg har oplevet i mit underliv før, men jeg er også bare stærkt i tvivl om jeg tror det mere seriøst end det egentlig er. Jeg har en fast partner - og var ved lægen for ikke så lang tid siden, så tænker at hun ville have nævnt hvis det var kønsvorter - men jeg ved helt ærligt ikke hvad det er? Er det bare talgknopper? Går det væk igen? Hilsen en som er rigtig frustreret

Svar:
Hej med dig
Hvad du beskriver, lyder som talgknopper. Talgknopper forsvinder ofte af sig selv, men der kommer nye knopper. Talgknopper er et sundhedstegn, da de indeholder fedt, som beskytter huden mod udtørring og bakterieangreb.
Der er ingen grund til at fjerne talgknopper, og hvis du prøver at poppe dem, kan du risikere, at der går infektion i dem. Hvis du synes, at de er meget generende, kan du forsøge at bruge scrub for at fjerne overskydende fedt, og derefter bruge creme.
Baseret på din beskrivelse, kan vi gætte, at der er tale om talgknopper, men hvis du er meget bekymret, kan du altid kontakte din læge.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Enten her på brevkassen, eller gennem vores telefon og chatrådgivning. Den er åben på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år