Spørgsmål:
Hej Jeg (gamle kone) sad forleden med en flok tøser (20-22 år), og emnet faldt på orgasmer. Et par stykker af dem havde endnu ikke prøvet at få en orgasme - hverken alene eller sammen med en partner. Jeg har forgæves prøvet at finde noget statistik på, hvor gamle kvinder er som førstegangs-orgasme-mærkende - og håber derfor, at I kan hjælpe, så jeg kan berolige dem. Jeg var selv ældre endnu - og er derfor rolig på deres vegne?? - men det kunne være rart med lidt statistik. Tak ????

Svar:
Hejsa!
Vi skriver på vores hjemmeside at ca 45% af unge kvinder 19-20 årige uden fast kæreste, aldrig har haft en orgasme. Præcis som du siger, er det fuldstændig normalt ikke at have haft en orgasme i den alder –også i intervallet 20-22 år. Der er bare forskel på hvor nemt forskellige mennesker har ved det. Af den ene eller den anden grund kan det være svært, også når man er alene. Vi har desværre ikke mere kold statistik end det jeg lige har præsenteret. Men vi er helt enige i, at du sagtens kan berolige dem. De der ikke har prøvet det, er langt fra de eneste og har måske bare ikke helt knækket koden for deres egen krop ENDNU.
Det skal nok komme. Vi ville bare opfordre til at være nysgerrig med sig selv, og være tålmodig. Forventninger og pres på sig selv, fører desværre som oftest bare til mere frustration, når det så igen ikke sker. Så vi vil råde dig til at snakke med dem om at sænke skuldrene, og hvis du har mod på det, og det er passende, er vi sikre på at dine egne erfaringer også ville kunne give dem ro på. Det kan være meget rart at kunne spejle sig i det menneske der sidder lige over for en.
Vi håber du kunne bruge svaret til noget
Mvh Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år