Spørgsmål:
Hej. Jeg er 15 år gammel. Og havede sex med en dreng for første gang idår altså omkring kl 03.00 natten fra d 19-20 jul. Vi brugte ikke beskyttelse og er virkelig bange. Blødte efter og væken kom ind i mig. Ved ikke og jeg skal tage en fortrydelsespille eller hvilken slags, ig kan ikke sige det til mine forældre. Og alle telefoner har lukket og der ingen jeg kan snakke med. Så det eneste jeg kan gøre er at finde et apotek i morgen. Men jeg ved ikke om det er forsent at tage en pille og hvilken en jeg skal tage. Plz hjælp mig.

Svar:
Hej! Det er godt, du skriver så hurtigt - du kan godt nå på apoteket og købe en fortrydelsespille. Der er to slags som er lidt forskellige. Den ene kan du tage indtil der er gået 72 timer efter samlejet, mens den anden kan du tage helt op til 120 timer efter. Prøv at læse mere om dem her på vores underside om nødprævention/fortrydelsespiller.
Fælles for dem begge er, at du helst skal tage dem så hurtigt som muligt. Den der virker i op til 120 timer virker stort set lige godt i alle 120 timer, mens den der virker i 72 timer ikke virker lige godt i alle timerne, fordi virkningen falder jo længere tid er er gået fra samlejet.
Det er almindeligt at bløde i forbindelse med sin første gang - eller med de første par gange, fordi ens kønskrans kan få nogle rifter eller sprækker. De heler af sig selv ret hurtigt, så det er ikke en blødning, du skal være bekymret for.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe til os eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.