Spørgsmål:
Jeg er autist, og jeg føler stærkt ubehag når mine forældre og personale kalder mig han. Jeg identificerer som nonbinær. Hvordan kan jeg forklare det til dem?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Mange oplever at deres forældre kan have svært ved at forstå det, hvis man identificerer sig som nonbinær. Og det er enormt svært at være i, når man blot ønsker at blive forstået og tiltalt som det køn, man er. Det er en rigtig god idé at snakke med dine forældre om det, og forklare dem at du netop føler ubehag - og måske bliver ked af det - når de kalder dig han. Du kan fortælle at dine pronominer er de/dem (hvis det er dine pronominer?) og at du definerer dig som nonbinær.  Jo mere du kan forklare, hvorfor det gør dig ked af det, når de kalder dig 'han' og hvorfor det betyder meget for dig at de bakker dig op i din kønsidentitet, desto bedre. De vil sikkert gerne være der for dig, men har svært ved at forstå hvorfor du vil definere dig som nonbinær. Måske de bedre kan forstå det, hvis du sætter ord på hvorfor det er vigtigt for dig. Hvis du har en oplevelse af at de ikke respekterer det, så kan du henvise dem til os på Sexlinien. Vi vil meget gerne snakke med dem om, hvad det betyder at være nonbinær og hvorfor det kan føles ubehageligt at blive tiltalt med andre pronominer, end dem du selv bruger.
LGBT+ Danmark har også en rådgivning, som kan være meningsfuld for dig og dine forældre at bruge. Dem kan I kontakte ved at klikke her. De har også samtaleforløb, som de kalder Transit, hvor 10 deltagere deler deres erfaringer med overvejelser angående deres kønsidentitet. Der er sikkert mange, der har samme oplevelser som du har, med at blive misforstået af sine forældre - eller ikke at blive respekteret i sine valg af pronominer og kønsidentitet. Du kan læse mere om Transit-grupperne og tilmelde dig ved at klikke her.
Vi håber at svaret her er en hjælp for dig. Ellers må du skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19. XX105