Spørgsmål:
Jeg har ikke fået min menstruation i 3-4 månneder men har ikke haft sex jeg er 15 år og jeg fik min menstruation som 13 årig. Jeg har stadig udflåd en gang i mellem men jeg har lige nu de “symptomer” som jeg har inden menstruation men jeg har haft mega meget kvalme idag. Hvad er der galt?

Svar:
Hej og velkommen til!
Det er helt almindeligt at ens menstruation er uregelmæssig, især de første år man menstruerer (faktisk oplever en femtedel af kvinder i alderen 15-20 år uregelmæssige menstruationer). Det skyldes ofte helt ufarlige hormonforstyrrelser, der går over af sig selv.
Udeblevne menstruationer kan i tilfælde skyldes ting som graviditet, stress, vægttab, brug af hormonel prævention (fx p-piller, mini piller, hormonspiral) eller anden medicin.
Hvis du føler dig stresset, har tabt dig eller tager medicin og mistænker, at det kunne have noget med din menstruationscyklus at gøre, kan det være en fin idé at tage til lægen. Men igen - det lyder blot som "opstartsproblemer" :-)
Vi håber at vi har hjulpet dig lidt på vej!
Du er altid velkommen til at skrive ind til os på chatten eller tlf (70202266) alle hverdage kl. 15.00-19.00.
Mange hilsner,
Sexlinien
x129
Pige/Kvinde på _ år