Spørgsmål:
Jeg har fået konstateret herpes. Jeg troede jeg gik til lægen med svamp, men kom derfra med en anden diagnose. Og jeg forstår intet. Jeg har ikke haft sex i lang tid og kan derfor ikke forstå hvordan jeg kan få et sådant udbrud ud af det blå?! Jeg er i fast forhold på 7.år, men pga fødsel, amning, menstruation og ja livet der bare suser forbi er der ikke meget tid til intimitet. Vi har derfor ikke haft sex de seneste måneder. Min kæreste har ingen symptomer og siger han ikke har været utro eller tidligere haft symptomer. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro? Men jeg er fortvivlet og forvirret over denne diagnose.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Op mod 80% af den voksne befolkning i Danmark bærer herpesvirus. Herpes smitter let og kan ligge latent i kroppen i mange år. Det betyder, at en af jer kan have bragt infektionen ind i forholdet for længe siden, og først nu får du et udbrud.
Et muligt scenarie er, at du blev smittet for mange år siden, før du mødte din nuværende partner. Det kan være, at du blev smittet for 10 år siden og først nu får et udbrud. Et andet scenarie kan være, at din kæreste blev smittet for mange år siden, ikke opdaget at han har et udbrud, og derfor kom han til at smitte dig.
Det faktum, at du oplever et udbrud nu, betyder ikke nødvendigvis, at nogen af jer har været utro. Når herpesvirus først er i kroppen, vil det forblive der, men udbruddene bliver ofte mildere med tiden. Du kan fortsætte med at have et sexliv, hvis du ønsker det. For at forhindre smitte, skal I undgå kønsdele kontakt et par dage før et udbrud, under udbruddet og et par dage efter. Der kan gå mange år mellem udbruddene, som ofte kommer, når kroppen er stresset.
Du kan læse mere om herpes her på Sexlinien.dk.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Enten her på brevkassen, eller gennem vores telefon og chatrådgivning. Den er åben på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66.
Bedste hilsener
Sexlinien xx134