Spørgsmål:
Kan kønssygdomme forhindres, hvis jeg umiddelbar efter et samleje afvasker eller afspritter penis . Her forudsætter jeg, at der ikke findes sår, rifter eller direkte adgang til blodbanerne. Venlig hilsen Ole

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Sexsygdomme smitter ved kontakt mellem slimhinder, som vi feks har i munden, penis, skede og anus. Det der forårsager sygdommene er normalt bakterier eller virus. Huden i slimhinderne er så tynd, og rig på blodkar og kirtler, at man desværre ikke kan beskytte sig bare med vask eller sprit. Bakterier og virus, kan i slimhinderne komme ind i kroppen så hurtigt, at så snart der er kontakt, kan man potentielt være smittet. Den eneste måde at beskytte sig fuldstændig mod sexsygdomme er derfor ved at bruge kondom, da slimhinderne her ikke rører hinanden.
Hvis alle parter for nylig er blevet undersøgt for sexsygdomme og ikke har haft sex med andre, kan man selvfølgelig heller ikke give hinanden sexsygdomme, da de skal komme et sted fra.
Desuden vil vi ikke opfordre til at bruge sprit på penis, da det kan udtørre den tynde hud meget og give anledning til sår og sprækker.
Vi håber at du kunne bruge svaret
Mvh Sexlinien