Spørgsmål:
Hej, jeg er en pige på 17 år Har haft ubeskyttet sex for 1 uge siden, han kom ikke inde i mig eller noget. Og har i dag en uge efter oplevet kløe ved indgangen af skeden. Er i tvivl om det skyldes det eller jeg er gået hen og har fået svamp?

Svar:
Hej, tak for dit spørgsmål!
De fleste med skeder oplever på et tidspunkt kløe i underlivet og det er for det meste helt ufarligt. Skeden er ret sensitiv, og kløen skyldes derfor typisk, at der er kommet ubalance blandt bakterierne i skeden, at det er for tørt, eller at huden er blevet irriteret. Ofte går det hurtigt væk af sig selv, men ubalancen kan blive så stor, at det giver svamp eller bakteriel vaginose, som kan kræve behandling med håndkøbsmedicin fra apoteket.
Grunden til at sæd i skeden kan medføre irritation er, at skeden har et surt miljø, mens sæd er basisk. Dermed kan det sommetider føre til en ændring i mælkesyrebakterierne i skeden, så svamp eller ugavnlig bakterier kan få lov til at formere sig.
Andre grunde til kløe i skeden efter sex kan være seksuelt overførte sygdomme som klamydia eller herpes. Derfor er det en god ide at blive tjekket hos lægen, hvis det ikke går væk af sig selv efter en uges tid – eller hvis der opstår andre symptomer som pletblødning eller små blærer/sår.
Sidst men ikke mindst vil vi blot nævne, at man kan blive gravid af at have ubeskyttet sex (også selvom han ikke kom indeni dig). Hvis man ikke bruger kondom, er det derfor vigtigt, at benytte en anden form for prævention, hvis man ikke ønsker at blive gravid.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive/ringe herind igen. Vores telefon nr. er 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
Hilsen Sexlinien,
Pige/Kvinde på _ år