Spørgsmål:
Hej Er det ikke en fejl når I skriver i jeres i info omkring klamydia, at den ikke smitter fra munden til penis? Synes jeg kan læse flere steder at man godt kan blive smittet den vej.

Svar:
Hej! Nej, det er ikke en fejl - klamydia i munden findes ikke i hele munden, men smitter til mandlerne (tonsillerne). Mandlerne kommer kun i kontakt med penis, hvis penis føres langt ned i halsen, populært kaldet deep throat. Selv ved deep throating er risikoen sandsynligvis ikke særlig høj, fordi der er et kraftigt immunforsvar i mandlerne som kan virke beskyttende.
Se evt. denne vejledning fra Sundhedsstyrelsen.
Det er muligt at finde information, der lidt mere generelt fortæller at der kan være risiko for smitte ved oralsex, men det dækker over at der er risiko for smitte fra penis til mund, men ikke den anden vej.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen eller du kan ringe eller chatte med os. Du er også velkommen til at sende os de links, hvor du har set informationen.
Hilsen Sexlinien, XX7