Spørgsmål:
Hej, Jeg har brugt kondom med tre forskellige partnere. Nogle af gangene kunne jeg se at kondomen var lidt lyspink eller lys rødbrun. Tænkt at det skyldes hård sex, da det ikke var der hver gang. I dag har jeg lidt lys pink udflåd, den dufter lidt af fisk. Den kløer ikke eller andet. Måske er det relevant, jeg regner med at få min menstruation i løbet af ugen. Ser frem til at høre fra jer.

Svar:
Hej og tak for din henvendelse.
Det er ikke muligt for os at sige med sikkerhed, hvad forandringen i dit udflåd kan skyldes. Men vi tænker, at farven godt kunne komme fra en lille rift i skeden, som kan være opstået, hvis du har haft hård sex. I så fald skyldes den pink eller lyst rødbrune farve på kondomet og i udflådet, at der er blandet lidt blod i udflådet. Denne forklaring er nok den mest sandsynlige, og hvis det blot er den lille rift, er det ganske ufarligt. Den rødlige farve kan også stamme fra en pletblødning, som er kommet her op til din menstruation.
Blod i udflådet og efter samleje er ofte helt ufarligt, men det er rigtig godt, at du er opmærksom på det. I nogle tilfælde det nemlig være et udtryk for noget mere alvorligt, som eksempelvis klamydia eller, i sjældnere tilfælde, livmoderhalskræft. Så hvis du oplever, at den rødlige farve bliver ved med at komme, kan det derfor også være en fin idé for dig at tage til lægen og blive undersøgt.
Vi håber at det har været svar på dit spørgsmål. Hvis du gerne vil spørge yderligere ind, er du også mere end velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140
Pige/Kvinde på _ år