Spørgsmål:
Hej. Er det normalt at man ikke har den samme seksuelle lyst, når æggelederne, æggestokke og livmoderen er fjernet? Ægtefælle savner mere sex, og tænker på at blive skilt. Vi har desuden været igennem 3 IVF forsøg, og er der nogen viden omkring hvad der sker med kvindekroppen i den forbindelse. Fjernelse af det hele er 15 år siden, og samliv har været svært for mig og ustabilt. Kan jeg gøre noget, der kan hjælpe mig til lysten, og samtidig overvinde en skævhed i skeden der gør samleje lidt besværligt og er forbundet med smerte afhængig af stilling. ? Mvh. [navn fjernet af Sexlininen].

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er rigtig godt, at du søger hjælp. Mange kender i perioder til nedsat sexlyst, og der er heldigvis meget hjælp at få til at få lysten tilbage. Sex skal aldrig gøre ondt, og smerte eller frygten for smerte kan tage lysten fra de fleste. Nedsat sexlyst kan påvirke trivslen, og i jeres tilfælde går det ud over jeres parforhold. Nedsat sexlyst er desværre en bivirkning ved at få fjernet æggelederne, æggestokke og livmoder, som mange oplever. Der er flere ting, som kan spille ind, men for nogle kan det være en hjælp at få hormonbehandling hos lægen. Din sexlyst kan være påvirket af den smerte, du oplever i forbindelse med sex. Hvis skævheden i skeden er korrigerbar, kan det være en god ide at du taler med din læge om muligheden for dette. Hvis den ikke er det, er der mange ting, som kan afhjælpe smerterne:
- For mange hjælper bækkenbundstræning. Du kan få en henvisning ved egen læge. Derudover giver det for mange mere sexlyst at dyrke motion regelmæssigt.
- Med hensyn til stillinger, som har indvirkning på smerten, kan det være en idé, at du og din ægtefælle sammen udforsker, hvilke stillinger der virker for jer. Sex er meget mere end penetration, og mange kvinder får oftere orgasme af oralsex. Mange kommer til at tænke penetrationssex som ”rigtig sex”, men måske det kunne være dejligt for jer, at tænke sex på flere måder: at dyrke oralsex, ligge tæt og røre ved hinanden eller at onanere sammen. For mange med nedsat sexlyst kan tanken om ”et helt samleje” virke helt uoverskuelig. Det kan være en hjælp at tænke det anderledes, så du går med til det, du har lyst til, men ikke føler dig forpligtet til mere end det. Kys, kram, berøring behøver ikke nødvendigvis at føre til orgasme hos jer begge hver gang.
- Du kan alene eller sammen med din ægtefælle søge inspiration ved at købe sexlegetøj, som kunne være spændende at bruge alene eller sammen. Hvis din partner har en pik, og du har ondt ved penetration, kan din partner bruge et stykke sexlegetøj, som er en gummiring til pikken, der virker som en støddæmper og derved kan mindske smerter. Måske det kunne være dejligt for dig at bruge en vibrator i dit eget tempo? Eller I kan finde noget din partner kan bruge, hvis du ikke har lyst?
I forhold til behandling med IVF pågår de fleste bivirkninger, mens behandlingen er i gang. Senfølger kan forekomme, men oftere er der være tale om psykosocial påvirkning. Det kan være hårdt både for krop, sind og parforhold at være igennem forløb med IVF. Sidder der nogle uforløste snakke eller oplevelser i dig, som kan påvirke din trivsel? På samme måde kan årsagen bag fjernelsen af livmoder, æggestokke og æggeledere være med til at påvirke din psykiske trivsel. Vi vil råde dig til at tale med din partner om jeres forventninger til sexlivet. Man kan ikke kræve sex af hinanden, men din partners lyst har også ret, og I må i fællesskab finde ud af, hvordan den lyst kan få liv, enten med hinanden, på egen hånd eller eventuelt med en anden part. Udover at tale om sex, vil vi råde dig til at tale om din trivsel, enten med din ægtefælle eller en anden, som du stoler på og som kan støtte dig.
Det er en proces og det kan tage tid at finde de løsninger der virker for dig. Vi håber meget at dette kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15.00 – 19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år