Spørgsmål:
Hejsa Jeg har et spørgsmål til analsex, som jeg ikke kan finde svar på. Jeg oplever at få vanvittigt dårlig mave efter hver gang med analsex. Jeg får virkelig meget luft i maven, maven bliver oppustet/udspilet og gør ondt. Samtidig så skal jeg skide, men det bliver sådan lidt eksplosivt og på ingen måde som jeg normalt har afføring. Det er ikke ubærligt, men det er bestemt heller ikke behageligt at maven bliver så urolig og generet efter hver gang. Og det varer ved i mange timer (op til halvandet døgn). Nu her kører jeg på 7. time med ovenstående udfordringer, efter sex med kæresten i morges ?? Håber I kan hjælpe

Svar:
Tak for din besked. Når anus penetreres bliver den yderste (muligvis begge) af de to ringmuskler udvidet, hvilket er helt uskadeligt. Men det betyder også, at når - i dette tilfælde penis - trækkes ud igen, så vil ringsmusklen fortsat være udvidet i noget tid efter. Det tager tid for musklen at trække sig sammen igen. Derfor er det også meget almindeligt, at du efterfølgende mærker, at det kan være sværere at holde på afføringen, som ellers plejer at ligge imellem de to ringmuskler, når du oplever at skulle skide, indtil du selv presser. At det er mere spruttende og du oplever oppustet mave kommer højst sandsynligty af, at du har fået mere luft ind via anus, end du plejer. En måde at behjælpe mængden af afføring efterfølgende kan være ved at benytte sig af en anal douche, inden I har sex. Den hjælper med at fjerne noget af afføringen. Douchen kan dog være med til at udtørre slimhinder og fjerne nødvendige bakterier, hvorfor den ikke bør bruges alt for ofte. Du skriver, at du oplever dette ubehag i op til halvandte døgn efter sex, hvor lang tid, det er almindeligt, det varer, kender vi ikke svaret på. Det er højst sandsynligt et spørgsmål om, hvor meget anus udvides. Hvis det opleves meget tyngende og du oplever voldsomme mavesmerter, vil vi anbefale dig at gå til lægen.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at ringe eller skrive ind igen. Du kan kontakte Sexlinien på telefon: 7020 2266 eller på chatten.
xx-121
Pige/Kvinde på _ år