Spørgsmål:
Hej sexlingen Jeg har et problem. Mit udflåd lugter slemt, ikke så slemt men slemt. Op til min menstruation lugter det lidt mere. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få lugten væk. Min mor siger jeg skal vaske mig dernede hver dag. Jeg går i bad fire gange om ugen, men lugten kommer hurtigt igen. Jeg har ikke haft sex i lang tid, så det kan ikke være det. Please hjælp mig

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Først og fremmest så er det vigtigt at pointere at vi alle har vores egen naturlige kropsduft. Sundt udflåd har som regel en let syrlig lugt, men duften kan ændre sig meget gennem ens menstruationscyklus. Selv i løbet af en dag ens duft ændre sig, hvis udflåddet i løbet af dagen bliver blandet med lidt tis og sved. Det er helt normalt!  Som du selv nævner, er det f.eks. meget almindeligt at man kan opleve at lugte lidt mere op til sin menstruation, det er fordi bakteriefloran i skeden ændre sig op til menstruationen og under menstruationen.
Hvis du oplever at dit udflåd konstant har en fiskelignende lugt, så er det som regel et tegn på bakteriel ubalance i skeden. I skeden er der masser gode bakterier, der skal sørge for at holde skeden fugtig og sund. De fleste vil dog af og til opleve at der opstår en ubalance, der kan føre til irritation og fiskelignende lugt, dårlig fisk vel og mærke. Det kan være ubehageligt, fordi lugten ikke går væk ved vask - det har nemlig intet med dårlig hygiejne at gøre, selvom mange desværre kommer til at tro at det er fordi de ikke er rene nok. Ubalance i skeden kan tværtimod faktisk opstå hvis man vasker sig med en parfumeret sæbe. Hos Sexlinien vil vores primære råd være blot at bruge varmt vand, og kun vaske de ydre kønsdele (omkring klitoris og kønslæberne, og lige omkring skedeindgangen), da skeden er selvrensende, og der derfor ikke skal vand eller sæbe derop. Som din mor også nævner, er det en god idé at vaske sig én gang dagligt, da vi mennesker producerer mange kropsdufte omkring underlivet, lige som vi også gør under armene og fødderne.
Har du den fiskelignende lugt, så kan det i mange tilfælde nemt afhjælpes ved hjælp af mælkesyrebakterier i form af nogle stikpiller. De sælges under forskellige navne, men kan næsten altid findes i større supermarkeder, på apoteket eller i Matas. Hvis du googler vaginalpiller, kommer der nogle forskellige forslag frem. De kan godt være lidt dyre (omkring 100kr. for en pakke), men måske kan dine forældre hjælpe lidt med betallingen. Stikpillerne bruges som regel i ca. 5-7 dage, og det vil i mange tilfælde fjerne den dårlige lugt og genoprette skedens naturlige bakteriebalance. Hvis det er fiskelugten du kæmper med, og den ikke forsvinder ved hjælp af pillerne, så er det en god idé at komme en tur til lægen. Nogle sexsygdomme kan også give en lidt rådden fiskelignende lugt, så hvis du har haft ubeskyttet sex, og kan være i risiko for smitte, så kan din læge foretage en test.
Meget af det ovenstående kan måske lyde lidt overvældende, men vi vil gerne give oplysningerne, så du kan lære din egen krop bedre at kende, og dens signaler. Mange piger kan godt føle at de lugter, og frygte om andre også kan lugte det, men det er som sagt helt naturligt at kønsdelene har en duft, og at man efter en lang dag om aftenen godt kan lugte lidt kraftigere end lige efter man har været i bad. Hvis du har noget bakteriel ubalance i skeden er dette også let at behandle, og intet at skamme sig over. Stort set alle piger og kvinder vil opleve det.
Vi håber du har fået svar på dit spørgsmål - og hvis ikke er du mere end velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte direkte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66.
De bedste hilsener Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år