Spørgsmål:
Jeg er en pige på 16. Mig og min kæreste har prøvet at have sex 4 gange, og det gør ondt hver gang. Han kunne ikke få den ind første og anden gang. Tredje gang fik han den ind men det gjorde mega ondt, fjerde gang fik han den ind og det gjorde ikke ondt i starten først da han fik den helt ind gjorde det mega ondt. Det gør virkelig virkelig ondt. Han har givet mig finger og i starten kunne han få 1 finger nu kan han få 2 finger ind men det er svært for ham at få 2 finger ind. Vi ved ikke hvad vi skal gøre.

Svar:
Hejsa
Der kan være mange forskellige grunde til at man oplever ubehag under sex. Ud fra din beskrivelse giver det dog anledning til at skrive følgende:
Det er ret almindeligt at piger uden erfaring med sex i skeden kan opleve, at det kan gøre ondt de første gange, de forsøger at have samleje, og at det kan være helt umuligt for en sexpartner at komme ind i skeden. Du skal tænke på at det skeden lige skal vænne sig til at den bliver berørt og til at omslutte noget. Men prøv at tænke på, at skeden faktisk er meget fleksibel, fx kan der kommet et barn ud af den.
Når en pige er meget stram i skeden, og det gør ondt, så er det oftest, fordi hun strammer i bækkenbunden (den muskel, der ligger omkring skede, urinrør og endetarm. Det er meget sjældent, at den slags smerter har noget at gøre med kønskransen. Rigtig tit har noget at gøre med at man er lidt utryg og frygter det skal gøre ondt.
Du kan selv prøve at finde ud af, om dine smerter kommer af at stramme for meget i bækkenbunden. Dette gøres ved, at du lige putter fingeren på endetarmsåbningen og finder ud af, hvordan din ringmuskel føles, når du slapper helt af, og hvordan den føles, når du strammer den. Måske kan du mærke, hvordan ringmusklen trækker sig lidt sammen, når du bare rører ved den? Det er nogenlunde det samme som sker med skeden. Du skal øve dig lidt med at stramme og slappe af, så du kan føle forskellen. Når I så skal forsøge samleje, så kan du lige sætte fingeren på og tjekke, om smerterne kommer, fordi du ikke slapper ordentligt af.
Onanerer du? Det ville nemlig også være en god idé for dig at begynde at onanere med skeden, så du kan få fornemmelsen af, hvad det vil sige at have noget inde i den og en fornemmelse af, hvor meget du kan omslutte med din skede. Onani med genstande kan få dig til at lære at slappe mere af i bækkenbunden. Du skal selvfølgelig starte med små, tynde genstande eller blot bruge fingrene.
Det er helt fint I prøver og prøver, men hvis I bliver ved med at forsøge, mens det gør ondt, så vil det bare gøre det sværere for dig at slappe af i bækkenbunden i længden. Så stop lidt med at forsøge og gå et skridt tilbage til at kysse og kæle eller have oralsex. I skal også sørge for, at I har et langt forspil, så du er godt våd og ophidset. Det kan hjælpe dig med at kunne slappe af, og dermed forberede kroppen på penetrationssex. Til allersidst, så kan du forsøge at tage en dyb indånding og puste dybt ud, når I gerne vil have ham ind i dig. Bækkenbundsmusklerne slapper af, når man puster dybt ud. Nogle gange kan man også sørge for behagelige omgivelser gennem musik og belysning.
Det er vigtigt, at det ikke går jer på, når det ikke lykkes. Det hele skal nok komme med træningen og erfaringen.
Du kan eventuelt læse videre her:
https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-problemer/smerter-ved-samleje
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Bh Sexlinien, XX22