Spørgsmål:
Er det ulovligt for en 17 årig at sende et dp til en 14 årig 2 uger før hun bliver 15 og den 14 årige ikke sender noget tilbage?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
I er jævnaldrende, så I kan godt dyrke sex med samtykke. Loven om den seksuelle lavalder er til for at beskytte unge under 15 år, fra at blive udnyttet eller presset til sex af personer som er meget ældre end dem selv. Hvis I er trygge ved hinanden, og har lyst til at have sex sammen, så er det ikke ulovligt, fordi der ikke er så mange år imellem jer.
Der kan samtidig være stor forskel på de seksuelle erfaringer, man hver især har, når man er 17 og 14 år. Derfor er det vigtigt, at I taler om, hvad I hver især er okay med inden I har sex, og tjekker ind med hinanden undervejs.
Vi håber, at du kan bruge vores svar til noget. Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00-19:00.
Hilsen Sexlinien.