Spørgsmål:
Hej. Jeg har umiddelbart altid haft en god lyst til sex, det sidste halve år er den forsvundet. Jeg tænker på alverdens andre ting og har derfor svært ved at holde en rejsning eller ii det hele taget bare blive opstemt? Er kommet ud af et langt forhold og har mødt en smuk dejlig kvinde, hun tænder mig meget. Så forstår ikke hvad der hæmmer mig? Jeg er i god form, træner styrketræning 4 gange ugentligt, har et aktivt job og spiser rimelig sundt. Vh (navn slettet af Sexlinien)

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det lyder jo bestemt til at du gør alt det rigtige for at holde dig sund og rask. Evnen til at få rejsning og blive opstemt har bestemt en sammenhæng med ens fysiske sundhed, men rigtig ofte, og især i din alder, da du stadig er forholdsvis ung, så er det meget ofte det mentale der spiller ind. Du beskriver selv at du tænker på alverdens ting, og netop det kan være med til at sætte en stopper for både lysten og rejsningen, også selvom du tænder rigtig meget på denne skønne kvinde du har mødt. Kan det måske have noget at gøre med, at du lige har været i et langt forhold, hvor du måske har følt dig mere tryg, og kendt din partner rigtig godt, og nu står og skal udforske det seksuelle med en ny kvinde. Det er i hvert fald noget der for mange kan være lidt svært i starten. Hvis man er rigtig meget oppe i ens hoved, kan det være svært at mærke sin egen lyst, så måske kan du også prøve at kigge på hvilke tanker det er der fylder rigtig meget lige nu, og så forsøge at give dig selv plads til at være menneske med alt det der følger med, og at stort set alle mennesker på et tidspunkt i deres liv oplever at have en mindre, lille eller slet ingen sexlyst. Der er desværre nok lidt et stigma om at mænd altid har lyst, men ud fra vores erfaring som rådgivere, så passer det simpelthen ikke. Seksualiteten er som regel en kompleks hos alle. Der kan ske det at man sommetider får skabt en slags ond cirkel for sig selv, hvor bekymringerne eskalerer fordi man har oplevet ikke at have lyst eller have haft svært ved at holde rejsningen, og i stedet for at forsøge at acceptere at det skete, bruger man utrolig meget tankeenergi på at bekymre sig om, hvorvidt det vil ske igen.
Vi kan ikke udelukke at det er noget fysisk, selvom det lyder som noget psykisk, så derfor kan det også være en god idé at tage et smut forbi lægen, og få taget nogle blodprøver der f.eks. kan vise dig dine hormontal. For lavt testosteron niveau kan mindske sexlysten. Du bør også være opmærksom på, om du tager noget medicin der kan have seksuelle bivirkninger, som f.eks. antidepressive, antipsykotisk, eller blodtrykssænkende medicin.
Måske kan du også være åben over for din relation, og fortælle hende at du virkelig synes hun er smuk og dejlig, men at du lige nu ikke mærker den samme lyst, som du ellers ved du kan besidde, men at du tager dit helbred alvorligt og gør hvad du kan for at din lyst vender retur, og at det absolut intet har at gøre med hende.
Vi håber du kan gøre brug af vores svar, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Det er du uanset hvad. Vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 for vores telefon og chatrådgivning. Nummeret er 70 20 22 66.
De bedste hilsener Sexlinien