Spørgsmål:
Jeg står i den situation at jeg har haft sex med min gymnasielærer et par gange indenfor den sidste måneds tid. Det har været med fuldt samtykke fra begge parter, men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det egentlig er lovligt. Han er 21 år ældre end mig, men jeg er jo over 18 så på den front er det ikke decideret ulovligt. Men han er stadig min lærer og jeg kan simpelthen ikke finde nogle svar på om hvorvidt det er strafbart eller ej. Jeg er med på at han bliver fyret hvis nogen finde ud af det (men det er et helt andet problem). Jeg vil bare ikke have at han risikere at ende i en situation hvor han kan komme i seriøse problemer og alt det der

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål! :)
Rent lovgivningsmæssigt er det ikke ulovligt at I har haft sex, da du (som du også selv nævner) er fyldt 18, og dermed er myndig. Han kan altså ikke risikerer nogen retsag, eller straf. Men generelt set finder vi det problematisk når en gymnasielærer har sex med en elev, da der altid være en ulige magtbalance.
Hvis der på den ene eller anden måde indgår afpresning I jeres relation, som f.eks. at han tilbyder dig bedre karakterer for sex, så bliver det ulovligt, og han kan straffes for det. Det er omvendt også ulovligt, hvis du på nogle måder afpresser din lærer, f.eks. forlanger penge af ham, for at tie om jeres seksuelle relation. Vi håber at disse to eksempler giver mening.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har andre spørgsmål. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage ml. 15 og 19. Telefonnummeret er: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien