Spørgsmål:
Er det okay at onanere til børn under 18 år på 4chan, ved godt det er lidt underligt, men nu er jeg også selv under 18 år så tænker det er okay.

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål!
Hvis det du ser på 4chan er helt almindelige hverdagsbilleder af andre under 18 år, så er der ikke noget i vejen med at se på dem, mens du onanerer.
Hvis det du ser på 4chan er børn/unge som er nøgne på en måde, hvor der er fokus på deres kønsorganer, eller hvor de har sex, så kan det være ulovligt.
Når du ser seksuelle billeder af andre unge på et sted som 4chan, kan du aldrig vide, om det er lovligt eller ulovligt materiale. Du må gerne se på et nøgenbillede eller et billede med sex af en anden person som er 15-17 år, hvis de selv har givet det til dig, og har givet dig lov til at kigge på det. Men når du ser noget på 4chan ved du ikke, om det er noget den unge selv har delt, eller om det er taget eller delt mod deres vilje eller uden deres samtykke. Og dét er nemlig ulovligt, og kan blive kategoriseret som børneporno. Det kan være strafbart med vilje at se på porno med børn i.
Når man er på sider som 4chan, skal man derfor tænke sig godt om, i forhold til hvad man klikker på, og hvad man ser på. Og man skal lade være med at downloade noget.
Børn og unge under 18 år kan ikke give lov til, at nogen de har delt deres nøgenbillede med, må vise eller give det til andre. Derfor er det altid ulovligt at lægge nøgenbilleder ud på nettet eller sociale medier, som viser børn og unge under 18 år.
Hvis du ser nøgenbilleder eller seksuelle billeder (af unge) på steder som 4chan kan du altså aldrig vide, om det faktisk er lovligt, at det ligger der, og at du ser på det.
Du kan læse mere om børneporno og billeddeling på sexlinien.dk.
Vi håber det var svar på dit spørgsmål! Ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00 - 19:00.
Hilsen Sexlinien