Spørgsmål:
Kære jer. Jeg har brug for et ærligt svar. Jeg og min kæreste har været sammen i over 1 år og jeg mistede min mødom med ham for to måneder siden. Vi har kun brugt kondom. Jeg bad ham om at blive testet for klamydia osv inden vi smider kondom. Han blev testet positiv for klamydia hos lægen. Jeg blev testet negativ. Jeg finder det lidt mistænkeligt, at han har kunne gå med klamydia uden symptomer i 1 til 1 1/2 år. Er det muligt? Kan en fyr gå med klamydia 1 år til 1 1/2 år uden nogen form for symptomer? Min mor er uddannet psykoterapeut og sexolog, og hun finder det mistænkeligt. Hun finder dog også flere ting hos ham, som hun mener, er mistænkelige. Håber på et ærligt svar, selvom I ikke kan gå ind i en konkret/personlig sag. Jeg er autist og har derfor brug for et konkret svar. Kærlig hilsen Mig

Svar:
Hej og tusinde tak for dit sprøgsmål.
Det er sagtens muligt at have en klamydia infektion i flere år uden at kende til det. Cirka 50% af mænd med klamydia vil have det uden symptomer og optil 80% af kvinder med klamydia vil heller ikke mærke nogle symptomer, så mange har bakterien over flere år uden at bemærke det dog hos nogle vil infektionen kurere sig selv efter typisk 2-3 år. Dog er der risiko ved dette, da der kan opstå betændelse i æggelderene eller bitestiklerne, som kan øge ens risiko for infertilitet.
Foruden dette, så er klamydia test lavet til at være mere følsomme end forsigtige. Når man har lavet test hos mænd med podning eller urin er der mellem 0,3-0,7% af svarene som er falsk positive. Dette er fordi klamydia behandlingen ikke er så slem (hvis man behandles når man ikke har det) men at få en falsk negativ kan få en til at smitte andre og risikere infertillitet, så testene har oftere falske postive ift. falske negative.
Det er umiddelbart situationen, det er muligt at have en symptomløs infektion i flere år og der er ikke en 0% sandsynlighed for at det var en flask positiv. Men dinne bekymringer er stadig valide, så det er fint at tale med din partner om det hvis du er bekymret for utroskab, dog er det også muligt at han fortæller sandheden.
Hvis du har andre spørgsmål eller gerne vil have noget uddybet, så skal du altid bare skrive ind her eller på¨vores chat, eller ringe på 70202266
Mvh Sexlinien