Spørgsmål:
Kære Sexlinien Jeg skriver for at spørge om hvorvidt det er skadeligt at onanere ved at ligge på maven og gnide sin penis mod hånden. Jeg spørger om dette da jeg altid selv har onaneret på denne måde, men har aldrig hørt om andre der gør det på den måde og I den forbindelse jeg søgte jeg og læste på internettet at denne onanimetode (såkaldt prone masturbation på engelsk) er traumatic masturbatory syndrome, hvor der gives tips til at afvænne sig med at gøre det og hvor medens det ikke er et alment anvendt begreb skulle der åbenbart findes nogle nyere studier der påviser dette (link) hvorefter jeg grundet dette søgte efter studier som tilsyneladende påviser dette (Link) og (Link). Jeg har selv onaneret på denne måde siden jeg startede med at onanere, og har aldrig selv haft problemer, men ved at læse dette er jeg blevet meget bekymret om hvorvidt det er skadeligt for mig at onanere på den måde. Derfor er mit spørgsmål til jer hvorvidt min måde at onanere på er skadeligt og noget jeg burde stoppe med?

Svar:
Hejsa
Tusind tak for din henvendelse.
​Traumatic Masturbatory syndrome er ikke et særligt udbredt fænomen. Vi kender ikke til undersøgelserne, men at det er en sammenhæng mellem TMS og prone masturbation er bestemt ikke noget, der er anerkendt inden for den medicinske verden. Man kan onanere i hvilken som helst position og er kun skadeligt hvis du gør det for voldsomt, og dermed oplever ubehag eller smerter i denne stilling som kan føre til sår eller irritationer f.eks. hvis forhuden bliver trukket for langt tilbage. Derfor er det vigtigt at ligegyldigt hvad for noget sex eller teknik man bruger, at man er opmærksom på sin krop og dens signaler. Den udfordring der kan være ved prone masturbation er, at man udvikler en form for onaniteknik, som gør det vanskeligt at gennemføre et samleje og ejakulere på andre måder end netop den fortrukne. Det kan give problemer, hvis man f.eks. vil gennemføre et samleje med en anden person – så kan det være meget besværligt at opnå orgasme.
Hvis du oplever at det er den eneste måde du kan opnå orgasme på, så anbefales det at finde varierende tilgange til at opnå orgasme på. Heldigvis findes der et hav af måder, der kan tillæres for at opnå orgasme. Hvis det er hvad du oplever, så kan det være en start, at stimulere penis på den traditionelle måde - holde om penis og trække forhud frem og tilbage. Nogle gange kan det tage lidt tid før man har oparbejdet den nødvendige følsomhed med den nye teknik. Det kan være nyt og anerledes da opmærksomheden mod penis er knyttet til en anden teknik, men det er vigtigt at understrege at det er langt fra umuligt at tillære sig nye måder at opnå orgasme på, uden at du glemmer at bruge din fortrukne teknik! Der findes også en psykisk tilgang til onani som f.eks. at dykke ned i ens fantasier, fetich.. som kan hjælpe sexlivet og ophidselsen.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Bh Sexlinien, XX22
Dreng/Mand på _ år