Spørgsmål:
Hej Sexlinien Mig og min kæreste har været sammen i ca 1 år. Jeg er 18 og han er 20. Her de sidste 5-6 måneder er han begyndt at miste sin sexlyst, og vi har i gennemsnit sex 1 gang om ugen, hvilket i følge mig er for lidt. Jeg har før snakket med ham om det, men han kan ikke forklare, hvorfor han har mistet lysten, og for nylig åbnede han op og fortalte, at han synes at andet end normal penetrationssex er akavet for ham, eksempelvis bare at give finger, hvilket jeg ikke helt kan forstå, for sådan burde det i følge mig ikke være, når man er kærester. Jeg prøver, at være forstående men det er også en stor frustration for mig, da jeg generelt har et højt sexdrive. Håber i kan hjælpe mig, eller i måske kender til lignende situationer, så jeg kan blive bekræftet i, om det er normalt nok, og hvordan jeg kan håndtere det bedst:-)

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse
Vi får mange henvendelser vedrørende forskel i sexlyst i et parforhold. Der er intet unormalt i den situation I står i.
Forskel i sexlyst kan ofte giver problemer i et parforhold. Det kan handle om, som du selv er inde på, at man selv har et højt sexdrive mens ens partner har et lavere. Men det kan også være uenighed om, hvilken type af sex man kan lide at have. Det kan både være frustrerende ikke at få opfyldt sit seksuelle behov men kan også følelser af afvisning og af at være forkert. Omvendt kan det være svært at skulle "skuffe" sin partner, hvis man selv har mindre lyst.
Det er helt okay, at din kæreste har det anderledes end dig. I håndterer denne forskel bedst, ved at vise respekt overfor hinandens sexlyst. Et godt råd er at forsøge at tale om, hvordan denne forskel i sexlyst påvirker jer. Det kan være I kan tale om, hvorfor din kæreste synes at det er akavet at give finger eller have oralsex. Har han måske en opfattelse af, at der er nogle særlige forventninger til ham, som han har svært ved at leve op til?
Det er almindeligt at lysten ændrer sig i perioder. Måske din kærestes lyst på et tidspunkt stiger igen? Det kan også være, at der er noget andet i hans liv, som fylder for ham lige nu?
Kan din lyst stilles på andre måder? Måske du kan onanere, når du oplever, at din kæreste ikke kan tilfredsstille din lyst? I kan også overveje at åbne jeres forhold til at have sex med andre.
Vi har måske stillet flere spørgsmål end svar, men vi håber alligevel at disse overvejelser kan hjælpe jer videre. I er begge velkomne til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00 – 19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien