Spørgsmål:
Jeg har smerter efter masturbation. Det føles lidt som menstruations kramper og kommer i samme område, men altid først EFTER jeg har opnået orgasme, med ren udvendig stimulation. Det kan altså ikke være fordi jeg for lavet skader indvendigt, for det er helt uden indvendig stimulering. det kan ikke være vaginismus, for det er kendetegnet ved kramper under sex som ofte gør samlede umuligt. Og sådan ser det slet ikke ud hos mig. Kan sagtens have almindeligt penetrativt samleje uden smerter. Det er som om det er selve orgasmen som hver gang hiver mig en halv til en hel time med smertefulde muskel kramper. Jeg har ledt på nettet og kan ingen ting finde som ligner, jeg har navn det for min gynækolog som lavede en ultralyd og ikke kunne finde nogle forklaring. Nogle ide om hvad det kan være? Det er enormt frustrerende at vide der kommer smertefulde kramper, hvergang jeg opnår orgasme..

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål,
Det lyder som en frustrerende situation du står i, og det er rigtig godt, at du har været i kontakt med en gynækolog allerede. Da vi herinde hverken er læger eller kender nok til hvor lang tid det har stået på, og din øvrige situation, kan vi ikke stille nogen diagnose. Vi kan komme med nogle overvejelser, som vi foreslår, at du tager med til din læge eller gynækolog og snakker videre om.
En ting, du kan prøve, at tale med lægen/gynækologen om er, om det kan være muskelspændinger (myoser) i bækkenet, der kan være årsag til smerterne. Det er en slags spændinger, der sidder i bækkenets muskulatur, på samme måde, som man kan have i andre muskler i kroppen. Hvis der kunne være en chance for, at du var gravid, kan det muligvis også have noget med smerterne, at gøre. Det kan også være, at du skal bede gynækologen undersøge din livmoder for, om der f.eks. kunne sidde et fibrom, som er en slags muskelknude. En sidste ting, der kunne være værd at snakke om ved lægen er, hvis du er på hormonel prævention, om det kan have noget med det at gøre?
Vi håber, at du kunne bruge svaret.
De bedste hilsner
Sexlinien XX11