Spørgsmål:
Jeg blev virkelig ramt, da jeg hørte en kvinde sige, at mænd er mindre empatiske. Det føltes som et stik i hjertet, fordi empati er en så vigtig del af, hvem vi er som mennesker. Jeg har forsøgt at forstå andre, støtte dem og være der, når de havde brug for mig. Så at høre sådan en generalisering gjorde ondt, som om alle mine anstrengelser pludselig blev ignoreret og undervurderet. Jeg tænkte på de mange gange, jeg har lyttet til venner, trøstet dem og delt deres sorger og glæder. Er mine følelser og handlinger virkelig mindre værd, bare fordi jeg er mand? Da jeg konfronterede kvinden og forklarede, hvor sårende hendes bemærkning var, virkede hun fuldstændig ligeglad. Hun bad mig endda om ikke at vise følelser. Det gjorde det hele endnu mere smertefuldt og føltes som en total afvisning af min menneskelighed og evne til at føle.

Svar:
Hej med dig.
Ud fra det, du skriver, lyder du som en meget empatisk og betænksom person. Det virker til, at empati og at møde andre åbent og varmt, lægger dig meget på sinde. Derfor forestiller vi os, at dét kvinden sagde om empati og mænd må have ramt et sårbart sted i dig. Når man ikke bliver mødt af andre på en måde, som er vigtig for én selv, kan det godt ramme noget i én. Hvad tænker du om det?
Du spørger, om dine følelser og handlinger er mindre værd, fordi du er mand. Og nej, det er de ikke. Dine følelser og handlinger er lige så meget værd som alle andres. Dét at kvinden har sagt, at mænd er mindre empatiske betyder ikke, at du har gjort noget forkert eller at dine handlinger og empati overfor dine venner er mindre værd. Slet ikke. Det virker til, at dét kvinden har sagt, ikke har noget med dig at gøre, men måske var rettet som en frustration mod andre eller at hun har haft dårlige erfaringer med empatiske mænd. Giver det mening?
Derudover lyder det til, at måden kvinden har mødt dig på, måske ikke er den mest empatiske måde at møde dig på. Er det også din oplevelse og er det også dét, der gjorde dig ked af det?
Vi håber, du kan bruges vores svar og tanker til noget og at vi har forstået dit spørgsmål på en måde, der vækker genklang i dig. Hvis din oplevelse fortsat fylder, eller hvis du har brug for at tale mere om den, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os igen på chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Hilsen Sexlinien