Spørgsmål:
Jeg blev testet positiv for klamydia i 2021 efterfølgende har den været negativ… ( fyren var min kæreste ) jrg fik symptomer meget hurtigt efter Indtil jeg fornyligt mødte en ny fyr, sex uden gummi ( dumt i know ) jeg er nu testet positiv, jeg har ik haft sex siden 2022, fyren hævder der er gået en del år siden hvor der ikk blev brugt gummi, jeg kan ikk ha gået rundt med det og smittet ham og omvendt har jeg læst det kan gå i sig selv efter hvert fald 2 år uden tegn ( for hans vedkommende ) i så fald at vi begge var negativ inden vi havde sex, så sidder den jo egentlig på os begge fordi vi ikk brugte noget.. jeg er ret frustreret fordi jeg er bange for hvad udfaldet bliver, jeg vil bare ikk have skylden når jeg ved jeg ikk har haft det.. :( det skal lige siges at det ikk var planlagt at vi skulle have sex

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Vi kan være en smule i tvivl, om hvorvidt vi har forstået dit spørgsmål korrekt. Hvis du er blevet behandlet for klamydia efter din positive test, og efterfølgende blev testet negativ, og derudover ikke har haft sex siden, så kan det med størst sandsynlighed ikke have været dig, der har smittet "den nye fyr."  Det er sandt at man godt kan gå rundt med klamydia uden symptomer - rigtig mange mennesker får faktisk slet ikke symptomer. Og hos mange vil klamydia ofte gå over af sig selv efter ca. 1-2 år, men derfor kan den stadig godt have påført skade, når man har gået rundt med den længe.
Måske behøves ingen af jer at have skylden? Klamydia er normalt, og hvad der nu engang kan ske når man har sex uden kondom. Og selvom at det selvfølgelig altid er det mest fornuftige at bruge kondom, så er vi blot mennesker, og det kan sagtens ske, at man ikke lige får brugt det. Det betyder ikke at nogen skal stå med en skyldfølelse efterfølgende. Men det er selvfølgelig meget vigtigt at I begge bliver behandlet nu, så I ikke risikere at smitte videre.
Vi håber at det gav nogenlunde svar på dit spørgsmål - skriv meget gerne ind igen hvis vi har misforstået noget. Du er også altid meget velkommen til at kontakte en rådgiver på vores telefon eller chatlinje. Vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 19 og 15. Telefonnummer: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien