Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg er en kvinde på 23 år. Jeg er ikke jomfru, men det er længen siden jeg har haft sex med en mand. Så jeg er bange for, at jeg har glemt, hvordan man gør. Hvad kan jeg gør, så det ikke bliver pinligt og ubehagligt ? For begge parter Jeg håber I kan hjælpe mig

Svar:
Hej med dig og tusind tak for dit spørgsmål,
Det kan være super nervepirrende at skulle have sex med nogen efter lang tid! Det er en intim situation hvor man kan føle sig sårbar, da man er nøgen med et andet menneske. Der kan også være nogle ideer om at man skal præstere på bestemte måder, som kan gøre én bange for "ikke at gøre det godt nok". Vi tænker at sex kan være mange ting og nøglen til, at det bliver rart er tryghed og kommunikation.
Du skriver, at du er bange for du har glemt hvordan man gør. Der kan være mange forventninger til, at man skal præstere på bestemte måder når man har sex. Det bliver vi bombarderet med fra alle sider i samfundet. Det kan være svært at ryste af sig og især frygten for ikke at ”gøre det godt nok”. Det er super ærgerligt, da det gør det svært at slappe af og nyde det. Vi tænker, at der som sådan ikke er en ”opskrift” på hvordan man har sex. Det vi mener med dét er, at det er op til dem der har sex sammen, at finde ud af hvad man har lyst til og hvordan man har lyst til det.
I forlængelse af det så skriver du og spørger hvad du kan gøre, så det ikke bliver pinligt og ubehageligt. Vi tænker umiddelbart, at det for det første er vigtigt, at du mærker efter hvad du har lyst til. Det er altid okay at sige fra og til i situationen. At mærke efter og sætte grænser kan forhåbentlig afhjælpe situationen så den ikke bliver ubehagelig. Vi tænker også at sex bare bliver rarest hvis man er sammen med nogen man er tryg med. Fordi så kan alle de situationer, som med nogen føles ”pinlige”, føles helt okay med andre.
Vi har også lyst til at skrive, at der er ingen der siger, at man SKAL have et aktivt sexliv hele tiden og hele livet. Hvis sex lige nu føles som noget der er forbundet med ubehag, så kan det være, at man skal spørge sig selv om det er det værd at opsøge det lige nu? Samtidig, så skal man også nogle gange undersøge og eksperimentere for at finde ud af hvad man har lyst til og ikke.
I forlængelse af det, så har vi også lyst til at sige, at det nogle gange kan føles som om man starter forfra hver gang man har sex med en ny person, da sex kan føles helt anderledes i forhold til hvem man er sammen med. Det er en ny krop, en anden kemi og lyster. Og det kan tage noget tid at lære hinanden at kende seksuelt.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Og hvis ikke, er du mere end velkommen til enten at skrive ind til os igen eller kontakte os på 70202266 imellem mandag-fredag kl. 15:00-19:00.
Venlig hilsen,
Sexlinien, XX17