Spørgsmål:
Kan man få operation for for tidlig sædafgang jeg har svært ved se hvordan man kan blive normal igen hvis det overhoved kan lade sig gøre fordi det må have noget med nerverne og gøre eller tager jeg fejl ???

Svar:
Hejsa!
Der er rigtig mange mænd som oplever problemer med tidlig udløsning. Det kan skyldes både psykologiske (fx præstationsangst) og biologiske åresager. Der er mange åresager til at man kan have problemer med tidlig udløsning, sjældent er det dog et problem med selve nerverne.
Man behandler ikke tidlig udløsning med operation, i stedet behandler man det med træning, medicin og psykologisk eller sexologisk behandling, det fungerer for de fleste bedst med en kombination af disse behandlinger.
Vi har brug for at høre lidt mere ind til din problemstilling for at give dig et tilfredsstillende svar og råd. Du er velkommen til at ringe ind til os på 70202266 eller chatte med os her på siden, så vi kan høre lidt mere om din situation. Sundhedsstyrelsen har skrevet et rigtig godt indlæg omkring tidlig udløsning, som kommer rundt om det meste, både ift. årsag og behandlingsmuligheder.
Får at give dig nogle råd med på vejen (jeg tænker du nok allerede har forsøgt nogle af dem), så gælder om at få noget erfaring og lære sin udløsningsimpuls at kende - enten gennem onani og fantasi og/eller gennem sex med en partner Tit har man måske en erfaring med at onanere og kan godt styre sin udløsning, når man onanerer, mens man slet ikke kan nå at styre den sammen med en partner.
Du kan lave nogle øvelser, når du onanerer og senere sammen med din kæreste, hvis I har lyst til det. Øvelsen fungerer bedst, hvis du kan fornemme, når du er lige ved at få udløsning. Hvis du ikke kan mærke, når du er ved at få udløsning, kan du godt forsøge alligevel.
Øvelsen kaldes stop-start teknik, hvor du skal onanere frem til lige før du kommer, og så stoppe. Pointen er, at du får fornemmelsen af at være lige ved at få udløsning og får stoppet i tide. Så venter du et par minutter – indtil den seksuelle spænding eller rejsningen falder lidt. Så onanerer du videre og stopper igen, lige før du kommer. Dette gør du 3-4 gange, før du tillader dig selv at få udløsning.
Du skal give dig god tid, være uforstyrret og afslappet. Du skal forsøge at lade være med at holde udløsningen tilbage på andre måder, f.eks. ved at spænde. Øvelsen virker bedst, hvis du træner ofte – gerne flere gange om ugen. Der kan godt gå nogle måneder, før du evt. kan mærke resultatet.
Øvelsen træner to ting. Dels bliver du mere opmærksom på de signaler, din krop sender, når du er lige ved at komme, så du kan tage de rette forholdsregler under et samleje, f.eks. at stoppe samlejebevægelserne et øjeblik. Dels får du noget mere seksuel erfaring.
Samleje er selvfølgelig noget andet end onani. Du har ikke samme kontrol over bevægelser, tryk og følsomhed, når din pik er omsluttet af din kærestes skede som du har ved onani. Giv det derfor lidt tid og brug samme teknik, når du har samleje med din kæreste som under stop-start teknikken. Når du mærker, at du er ved at komme, så hold en lille pause. Træk dig eventuelt ud af hende og kæl lidt for hende eller skift stilling. På den måde vil I få samlejet til at vare i længere tid.
Mens du træner kan du og din kæreste også gøre noget andet, hvis du gerne vil have samlejet til at holde længere. Hvis du f.eks. hurtigt kan få rejsning igen efter en udløsning, kan du få udløsning under jeres forspil. Mens I venter på, at du bliver klar igen, kan du koncentrere dig om at kæle for hende. Så vil du sikkert opleve at holde længere i anden omgang. Hvis du synes, at det er flovt eller pinligt at komme hurtigt, så fortæl din partner, at du hurtigt bliver klar igen, og at du gerne vil gøre noget rart for hende imens.
Du kan læse lidt mere på her på Sexlinien om for tidlig sædafganghvordan du kan holde udløsningen tilbage og hvad sexologen siger om for tidlig sædafgang.
Hvis man har gentagende problemer med tidlig udløsning, så anbefales det at tage til egen læge.
Mvh Sexlinien, xx16