Spørgsmål:
Hej jeg er en pige på 15 år. Og jeg har et spørgsmål. Kan man få klamydia eller en anden sex sygdom ved at have fået finger? Håber i kan hjælpe

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Klamydia og mange andre sexsygdomme smitter ved kontakt med slimhinder. Det betyder, at væske fra din partners kønsdele skal overføres til dine kønsdele. For eksempel kan det ske, hvis din partner rører ved sine kønsdele og derefter giver dig finger. Hvis du kun får finger uden, at hun/han har sin egen kropsvæske på fingrene, er du ikke i fare for at blive smittet.
Det er dog en god idé, at din partner vasker hænderne, før han/hun giver dig finger. Hænder kan have mange bakterier, som kan give infektioner.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Enten her på brevkassen, eller gennem vores telefon og chatrådgivning. Den er åben på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66.
Bedste hilsener
Sexlinien xx134