Spørgsmål:
Hej, jeg er en dreng på 15 som oplever at hver gang jeg skal til at have samleje med min kæreste så bliver min pik slap lige inden jeg putter den ind, har læst lidt rundt omkring og oplever at ordet præstationsangst kommer op mange gange, er der en måde hvor man kan komme af med det sådan så pikken ikke bliver slap hver gang inden jeg skal til at have sex med min kæreste

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder som præstationsangst, og mange unge oplever faktisk det samme. Præstationsangst er angst for ikke at fungere seksuelt, når det forventes. Det kan være, at du har urealistiske billeder af, hvordan det er at have sex, fx fra pornofilm? Man kan have et billede af, at sex skal være automatisk, problemfrit og fantastisk. I virkeligheden kan sex ofte være famlende, tøvende, men ikke mindst hyggeligt og rart. Jo mindre erfaren man er, jo større sandsynlighed er der for, at urealistiske forventninger fylder inden i en.
Oftest hjælper det at tale med sin kæreste om det. Det kan være, at din partner slet ikke lægger mærke til det, som du er nervøs for. Du kan fortælle din kæreste, om hvordan du har det, når du ikke kan få oprejsning. Det er også en god ide at tale om, hvad god sex er for jer, og hvilke forventninger I har til hinanden.
En anden mulighed kan være at udforske andre måder at have sex på - måske kan i bruge fingrene eller tungen. Det kan også være rart at blive rørt på sin pik og boller, selvom man ikke har stiv pik.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive eller ringe til os på 7020 2266. Vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Hilsen Sexlinien