Spørgsmål:
er det fint nok at man sidder og ser på fx. Hentai, porno, fanart, naked anime, . osv. som teenager? (mine forældre er bekymret for om det er for voldsomt. men jeg syndes ikke at det er for voldsomt)

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Vi har svært ved at afgøre om det er fint nok, at du ser hentai og de andre ting. På den ene side, er det jo fint at se  porno så længe det er lovligt og ingen er blevet udnyttet eller kommet til skade ved produktionen. Men når dine forældre er bekymrede for, at det er for voldsomt lyder det mere som om, at de er bekymrede for den virkning hentaien kan have på dig.
Ligesom med 'almindelig porno', så fremstiller hentai og andre slags anime-porno ofte sex på en meget anden måde end det vil være i virkeligheden. Den sex man kan se i porno har en tendens til at være meget vild, ligesom de kroppe, man ser også er meget anderledes end virkelighedens kroppe. Her vil man tit se meget muskuløse mænd med meget store pikke, og kvinder med store bryster og små kønslæber. I hentai kan disse træk være forstærket yderligere, så de er helt overdrevne og urealistiske. Det kan måske være med til at give en urealistisk forventning om, både hvordan man selv skal se ud, men også hvordan man mener at de personer, man eventuelt skal have sex med, skal se ud. Porno fremstiller også ofte forholdet mellem kønnene på en måde, som man bestemt kan være kritisk over for. Tit er der fokus på mandens lyster, mens kvinden er passiv og gør som manden ønsker. Det kan igen give nogle urealistiske forventninger til, hvordan sex er - og det kan også være med til at give et skidt billede af, hvordan forholdet mellem mænd og kvinder generelt er og bør være.
Der er altså ikke i sig selv noget galt i at se porno - heller ikke animeret porno. Men porno kan alligevel være skidt, hvis man ikke er meget opmærksom på, at det er fiktion og meget forskelligt fra sex i den virkelige verden. Nogle af de negative ting ved porno, som vi har beskrevet ovenfor bliver forstørket i visse hentai-film, og derfor kan der være brug for, at man er endnu mere opmærksom på, at det altså ikke giver en rigtig gengivelse af, hvad sex er. Måske er det noget i den retning, som dine forældre har været bekymrede for.
Vi håber det var svar på dit spørgsmål! Hvis du har brug for yderligere rådgivning, er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00 og 19:00.
Hilsen Sexlinien. xx140