Spørgsmål:
Hej! Det er sådan at min kæreste og jeg havde sex, uden kondom. Et par timer efter fik jeg fjernet min p stav og har ikke været på nogen prævention siden da. Nogle uger efter begynder er jeg begyndt at få graviditets symptomer. Mit spørgsmål er, om det er muligt at blive gravid efter dette¿

Svar:
Hej! Nej, du kan ikke blive gravid gennem det samleje, I havde lige før du fik fjernet din p-stav. Hormonindholdet begynder først at falde efter p-staven er taget ud. I løbet af syv dage er der ikke mere hormon i blodet fra p-staven: Så du får først en ægløsning efter cirka 2 uger efter fjernelsen og kan derfor først blive gravid omkring det tidspunkt.
Du skriver, du er begyndt at få graviditetssymptomer, men måske de symptomer, du kan mærke rent faktisk er ægløsningen? Den kan godt føles som lidt ømhed i underlivet.
Er du fortsat bekymret for at være gravid, kan du tage en graviditetstest tre-fire uger efter samlejet. Hvis menstruationen kommer, er den tegn på, du ikke er gravid og så behøver du ikke tage en graviditetstest.
Hvis du ikke vil være gravid, skal du slvfølgelig sørge for at bruge en eller anden form for prævention, når du har samleje, fx. kondom.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen. Du kan også ringe elle chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7