Spørgsmål:
Hej. Jeg er en pige på 19 år, og har virkelig svært ved at onanere. Har aldrig rigtig kunne finde ud af noget jeg nyder. Derfor har jeg købte min første vibrator, og tror jeg fik min første orgasme, men er lidt i tivivl. og det gør mig kun mere i tvivl, fordi tænker man er sikker når det sker. Har heller ikke rigtig opnået noget lignende siden. Jeg har lyst til sex, og jeg har lyst til at kunne onanere. Jeg ved bare virkelig ikke hvad jeg kan gøre ved det.? Jeg bliver sjældent liderlig, og jeg bryder mig ikke om porno, så ved heller ikke helt hvordan jeg kommer “in the mood” Jeg har de sidste 7 år lidt af ADD, stress og lidt mild depression, kunne det være oversagen??

Svar:
Hej. Tak for dit spørgsmål.
Som vi forstår dit spørgsmål, oplever du en lyst til sex og onani, men synes samtidig det er svært at gribe det an, fordi du har svært ved at finde ud af, hvordan du bliver tændt.
Det kan være svært at vide, hvad man tænder på, hvordan man overhovedet bliver liderlig, og hvor man lige skal starte. Også selvom man rigtig gerne vil.
Du skriver, at du har lyst til sex og onani. At du netop mærker en lyst til det, tænker vi er et godt sted at starte. Det lyder også som, at din lyst til sex og onani allerede har fået dig til at være nysgerrig på din seksualitet og hvad du godt kan lide. Eksempelvis ved at købe en vibrator, som du beskriver.
Lyst kan desuden komme til udtryk på mange måder. Man kan opleve en lyst til at have lyst, hvor man mærker lysten i hovedet. Det kan være, at man tænker på at have lyst, men man kan ikke mærke den kropsligt. Kroppen mangler altså at komme med. Ud fra de ting, du skriver, lyder det som, at lysten til sex og onani lige nu sidder meget i dine tanker. Men den mangler at komme ned i din krop. For at komme ned i kroppen er der flere ting, du kan gøre. For lyst og dét at blive liderlig er ikke noget, man nødvendigvis ”er” på forhånd – men det er noget, man kan komme til blive, hvis man skaber rare rammer for sig selv.
Det kan tage et stykke tid at komme ordentligt ned i kroppen og mærke sin krop. Derfor kan det være en idé at tage sig tiden til det. Det kan være ved at sætte god tid af til sig selv og skabe rare omgivelser, som du føler dig tryg i. Nogle kan lide at tage et varmt bad, at smøre sig ind i cremer eller noget tredje. Herefter kan du prøve at lære din krop at kende ved at røre den forskellige steder og mærke, hvordan det føles. Det kan være ved at nusse dig selv, røre dine inderlår, bryster, mave, underliv eller andre steder, der føles rart. Du kan også prøve at bruge din vibrator på kroppen. Det kan godt tage tid og måske det ikke lykkes i første omgang.
Du spørger desuden om stress og depression kan være årsagen. Stress og depression kan godt ”blokere” for at mærke lyst til sex og onani i kroppen. Men det behøver ikke være ensbetydende med, at du ikke kan blive liderlig eller mærke lyst til sex. Her kan det bare være ekstra vigtigt at tage dig tid til at komme ned i kroppen, hvis du vil øve dig i at mærke lyst til onani og sex.
Du kan desuden finde mere information om onani her.
Vi håber, at vores svar har givet nye perspektiver på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe til Sexlinien igen på tlf: 70 20 22 66, alle hverdage mellem kl.15 og 19.
Hilsen Sexlinien